Klumme: Hvad er dummest: At bygge sin kampagne op omkring en talende bulldog i lyseblåt jakkesæt, fordi det er den hundeelskende AD’ers yndlingsfarve, og fordi han i øvrigt synes, han tydeligt kan mærke målgruppen i både maven og venstre knæ - eller at køre sin Google Analytics Automated Client Reporting gennem en ekstra logaritme eller to, og tro man kan få et holdbart kreativt koncept ud af det?    

Tja, hvad er højest - et tordenbrag eller Rundetårn? 

Markedsføring har fornylig kørt et udmærket tema om data og kreativitet, og heldigvis er der kommet mange kvalificerede og nuancerede argumenter for, at de to begreber selvfølgelig er hinandens uundværlige partnere.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

I hvert fald, hvis man skal have styr på hele CX-angrebskæden, med afsæt i sande, stærke målgrupperelevante menneskelige indsigter som fundament i den ene ende - og rette-tid-sted-person-budskab-koret af mediebureauer og inhouse marketing automation gospelcowboys messende i den anden.        

Hvis du har fået lyst til at grave dybere i emnet data og kreativitet findes der adskillige gode bøger om emnet. Mange af dem kredser om den universelle, grænseoverskridende datagenerering, som kan høstes på det globale marked af de store multinationale brands og deres bureau-samarbejdspartnere.  

Men - tillad mig lige et lille rødt sidespring, inden vi går til dagens Top 3 over læsetips. Nu er det jo 1. maj, arbejderbevægelsens internationale kamp-, morgenbrøds-, øl-i-parken-, fri- og kampdag. Så gæt lige hvem der forudsagde globaliseringen og det grænseløse forbrug for 171 år siden ved at skrive:

”Bourgeoisiet har ved at udnytte verdensmarkedet gjort produktionen og forbruget i alle lande kosmopolitisk (...). I stedet for de gamle behov, der kunne tilfredsstilles af landets egne frembringelser, kommer der nye, som kræver produkter fra de fjerneste lande og himmelstrøg for at blive tilfredsstillet.” 

Karl og Friedrich, såmænd. Med efternavnene Marx og Engels. I ’Det kommunistiske manifest’ fra 1848. Meningen var så, at de udviskede grænser skulle mobilisere de forbrugende proletarer i en fælles kamp for det klasseløse kommunistiske paradis. En forudsigelse der til gengæld ramte helt udenfor skiven.

Nå. Tilbage til listen over læseværdige tip til forårs- og sommerlæsning, hvis du vil udforske grænselandet og synergipotentialet mellem data og kreativitet:

***

”Hvad skal vi med mennesker”

En grundig og velskrevet gennemgang af hvad kunstig intelligens (AI) er, og hvad det kommer til at betyde for samfundet, markedet og den måde vi (og logaritmerne og de talende, sansende, intuitive maskiner!) kommer til at arbejde med kommunikation, data og relationer på i de kommende år. Krydret med underholdende eksempler, fx på hvor galt det gik, da Microsoft slap en virtuel 19-årig AI-’person’ løs på Twitter for nogle år siden.      

Forfatter: Peter Svarre (Markedsføring bragte et uddrag i januar-udgaven, red.).

”Sådan digitaliserer man en kop kaffe”

Om hvordan man udvikler og tilpasser sin organisation, og ruster de mennesker den består af, til at kunne virkeliggøre både den nødvendige digitale transformation og en innovativ kundevendt tankegang. Om innovationsdesign, som hjælper med at holde hovedet oven vande i syndfloden af data og fastholder en meningsfuld kommunikation til de forbrugere, man gerne vil opbygge varige relationer til. Gode cases fra Google, Amazon, Grundfos, Mærsk m.fl.

Forfatter: Kris Østergaard (Markedsføring bragte et uddrag i marts-udgaven, red.).

Dataclysm: Love, Sex, Race, and Identity

Der er to gode spor i den amerikanske matematiker Christian Rudder’s bog. 1: Stringent teknisk, der forklarer hvordan Amazon’s logaritmer ’tænker’, når de skal regne ud, hvilke bøger, de skal foreslå dig næste gang - og nej det er ikke bare flere krimier, hvis du har købt sådan en sidst. 2: Godt med skæve anekdoter og popkulturelle fun facts genereret af datahøst fra 185 millioner brugere af Facebook, Twitter og en række andre store sites. Hint: Lad for guds skyld være med at bruge ordet ’truck driver’, hvis du chatter på et asiatisk dating site.   

***

Så ... Kammerater!

Læs eller lyt og bliv klogere på både nutiden og fremtiden. Byt og snak. Når sprælske, følsomme, farverige kreative begynder at blande blod med benhårde, klartseende analytikere og logaritme-artister, bliver jeres fælles strategier stærkere. I skal bare sætte jer sammen og kigge på, hvad der mon står mellem datalinjerne. Det er jo også en slags solidaritet. Ægte intelligens. Indtil videre stærkere end den kunstige. 

God 1. maj. Uanset hvilken slags dag, det er for dig.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.