Klumme: Der er meget hype om kunstig intelligens (AI) i disse år, og det er derfor meget vigtigt, at vi hele tiden holder fokus på værdiskabelsen fremfor teknologien. 

Kunstig intelligens er fuldstændig uinteressant, hvis ikke det kan omsættes til noget konkret og gerne også målbart for os som marketing- og kommunikationsmennesker. 

Derfor bør vi kigge med sund skeptisk på de nye muligheder og studere de cases, som rent faktisk er lykkedes med at anvende AI til at gøre en klar forskel.

Jeg vil gerne dele et par eksempler på præcis dét med dig…:

Eksempel 1:

Mange kvinder vil kunne genkende oplevelsen af at gå ned i deres lokale storcenter eller skønhedsbutik og få testet deres hudtype. 

På baggrund af testen, der som regel udføres gratis, kan de få anbefalet nogle relevante produkter, men for butikken bag er dette dels en ganske omkostningstung ting og dels svært skalérbar, da det kræver personale på stedet.

Imidlertid har Procter & Gamble udviklet en digital løsning med navnet Olay Skin Advisor. Igennem en hjemmeside og en app kan brugerne gratis få angivet alderen på deres hud samt få anbefalinger til hvilke produkter, der vil passe godt sammen med den pågældende hudtype. 

Det eneste, man skal gøre, er at tage en selfie og uploade den på platformen, hvor kunstig intelligens herefter analyserer resultaterne.

Og apropos resultater: Procter & Gamble har i kraft af denne løsning ikke blot fordoblet konverteringsraten på selskabets hjemmeside og webshop, men samtidig øget størrelsen af brugernes indkøbskurv med 40 procent og reduceret frafaldet af kunder på sitet med 66 procent. 

Dér har du kunstig intelligens, når det kan måles på bundlinjen!

Eksempel 2:

Tænk hvis AI kunne hjælpe dig med at finde den helt perfekte bil? Det kan det faktisk, og for platformen Cars.comhar det skabt ganske imponerende resultater.

Platformen lancerede for et års tid siden en måde, hvorpå AI kunne bruges til at hjælpe med interne analyser og forudsigelseraf, hvor hurtigt en bil vil blive solgt via Cars.com. 

I år er man imidlertid gået skridtet videre og har brugt kunstig intelligens til at vise de potentielle købere langt mere relevante biler end hidtil. 

Det har man kunnet ved at matche biludvalget med brugernes livsstil og personlige præferencer. I praksis gør Cars.com således, at man som bruger skal igennem en kort quiz, og herefter anvendes AI-teknologierne maskinlæring og såkaldt sentiment analysis (forenklet sagt: at analysere følelser og holdninger udtrykt igennem tekst) til at matche svarene med udvalget af biler.

Det interessante er ikke så meget, at dette er teknologisk muligt, men derimod de resultater, det har skabt. Cars.com kan således afrapportere en vækst i antallet af brugere på ikke mindre end 752 procent samt en vækst i antallet af tilbagekommende brugere på 87 procent. 

Endelig er også konverteringsraten gået voldsomt i vejret, så det er lykkedes at booste værdiskabelsen markant over for brugerne samt sikre en platform, som er væsentlig mere attraktiv at interagere med end tidligere.

Hvordan skal du håndtere AI som marketing eller kommunikationsmedarbejder?
I mine øjne bliver det en afgørende kompetence for fremtidens marketingansvarlige, salgsdirektør og kampagnechef at kunne tænke forskellige systemer indenfor kunstig intelligens sammen.

Det kan lyde komplekst, men den gode nyhed er, at du ikke behøver at forstå teknologien i dybden. Du skal blot mestre overblikket og kunne se, hvorledes de forskellige systemer ude på markedet kan supplere hinanden. Som en lille hjælp har jeg lavet et overblik over 50 af de vigtigste værktøjer indenfor AI og marketing.

Et godt eksempel på en virksomhed, hvor marketingledelsen evner at bruge forskellige AI-platforme samtidig, er restaurantkæden TGI Fridays. Kædens brand står for ”Thank God It’s Friday”, og i USA har den populære burger og fastfoodkæde næsten 1000 restauranter.

TGI Fridays har valgt at outsource hele arbejdet med kunstig intelligens og udvalgt tre stykker software, der tilsammen har gjort en yderst målbar forskel. Det ene AI-værktøj, som TGI Friday anvender, hedder ”Amperity” og gør virksomheden i stand til at indsamle data på tværs af deres butikker og forskellige touchpoints (e-mail, loyalitetsprogrammer etc.) og efterfølgende fremsende personaliserede tilbud baseret på denne viden.

Derudover bruger man chatbot-systemet ”Conversable” til at varetage dialogen med kunderne på tværs af platforme som Facebook, Twitter, Amazon og Alexa, og endelig har TGI Fridays teamet op med ”Hypergiant” og skabt en såkaldt virtuel bartender, der i samarbejde med kunderne skaber unikke smagsvarianter af kædens forskellige produkter.

Slutresultatet? 

En vækst i salget på ikke mindre end 150 millioner dollar alene takket være disse investeringer i kunstig intelligens samt en forøgelse i kundeinteressen på massive 500 procent.

Så ja. Uanset om I er en lille virksomhed med tre medarbejdere eller en større kæde med millionbudgetter til markedsføring, så bør I kigge ind i mulighederne i forhold til kunstig intelligens, hvis I da ellers tager jeres bundlinje alvorligt.