KLUMME: Instagram og Facebook fjerner likes! Nyheden gik som en steppebrand gennem social medie-Danmark og viste sig hurtig at være overdreven.

Vi vil stadig kunne se antallet af likes på vores profiler og sider - men ikke på andres opslag, profiler og sider.

Personligt glæder det mig, at Facebook og Instagram forsøger at gøre op med den like-jagt, der for nogle mennesker (og ikke mindst virksomheder) har taget overhånd. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

For marketingfolk bør det ikke skabe den store frygt, at man ikke længere har Social Proof fra tusindvis af tommelfingre.

Hos Falcon.io har vi (ikke overraskende) data, der viser at marketingbudskaber har større succes, når der er en social validering. Men det betyder mindre, om det er 10 eller 10.000, der anbefaler, og det allermest slagkraftige er, hvis vi kender dem, der synes godt om et produkt. 

Så når Facebook og Instagram går over til, at vi ikke ser et antal likes, men vi i stedet ser hvilke af vores venner, der synes godt om noget, så bør det ikke give anledning til angst.

Men det har alligevel skabt furore i marketing-kredse. Og min formodning er, at det skyldes, at der stadig er nogle, der bruger likes som et bærende parameter i deres marketingstrategi. 

I dette indlæg vil jeg gennemgå, hvorfor det ikke er en god ide.

Og hvis du undervejs bliver inspireret og vil vide mere, kan du deltage når vi for anden gang samler hundredvis af digitale marketing-folk til Spark i november, hvor dette emne og mange andre bliver taget op.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Enden på popularitetskonkurrencen?

Nogle virksomheders marketing bærer præg af, at de opfatter sociale medier som en popularitetskonkurrence, hvor de vil vise målgruppen, hvor mange likes deres opslag får.

Det bliver en selvopfyldende profeti: vi er succesfulde, fordi vi får likes, og vi får likes, fordi vi er succesfulde.

Og ja, de virksomheder er meget succesfulde udi at få likes - men hvilken værdi giver det?

Det spørgsmål bundfælder sig forhåbentlig i virksomheder i takt med, at brugerne ikke længere vil se, hvor mange tusinde der synes godt om et opslag. For der er mange andre parametre, som kan give virksomheder langt mere værdi.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Alt andet end likes

Sagt lidt groft, så bør man i dag kun bruge likes som succesparameter, hvis man ikke har nogen ide om formålet med ens arbejde på sociale medier. For antallet af likes svarer på meget få af de mål, virksomheder kan have på sociale medier.

Man skal måle investeringer i sociale medier på samme vilkår som alle andre marketingsindsatser. Derfor skal man være knivskarp på, hvad formålet er, og hvordan man måler effekten.

Det er klart, at ikke alle aktiviteter skal tale til bunden af marketing-tragten, for der er selvfølgelig andre mål med markedsføring. Men også til toppen af tragten er der mere nuancerede parametre end likes.

Som eksempel kan øget kendskab måles bedre på antal nåede mennesker, og hvis ambitionen er at gøre opmærksom på medieindhold, så er det selvsagt mere relevant at kigge på, hvor meget det indhold rent faktisk er blevet set. Og så er den lidt mere avancerede enhed Estimated Ad Recall Lift endnu bedre, når det gælder kendskab. Den viser nemlig en kvalificeret vurdering af, hvor mange af dem, der så annoncen, der kunne huske den to dage efter.  

Og hvis målet er helt i bunden af marketing-tragten, skal man annoncere opslag til bestemte målgrupper, der er klar til at købe. Og så skal du måle salg via Facebook Pixel, og holde skarpt øje med forholdet mellem besøg på siden og gennemførte salg eller nye registreringer.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Det er en Storm P-maskine

Ovenstående er børnelærdom for nogle, men der er stadig mange social media teams, der laver indhold ud fra en kalender og planlægger en måneds kronologisk forløb, brugerne skal opleve, som var den en avis, de læste fra forside til bagside.

Den tilgang overser, at Facebook og Instagram ikke viser alt til deres følgere præcis den dag, de lægger det op. De to medier er mere at se som en Storm P.-maskine, hvor der kommer indhold ind i den ene ende og i den anden ende er det, brugeren ser. Det er umuligt at vide, hvad der sker derimellem, og hvornår brugeren ser dit indhold.

Måske får de torsdagens opslag serveret lørdag, og det er uheldigt, hvis det opslag ikke er tænkt til det. Det sammenhængende narrativ, du forsøger at kommunikere, er der ingen, der opdager.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Man skal derfor arbejde med budskaber og indhold, der ikke er afhængigt af, at det er en bestemt dag og i stedet skal de fungere i præcis det trin af kunderejsen, brugeren er på i det øjeblik.

Hvis det skal rykke hos brugeren, så skal de opleve, at du snakker om det, der er relevant for dem hvor de er lige nu.

Og det er ikke kronologisk eller kan rammes med x planlagte opslag på en måned. Brugerne springer fra A til Z og derfor skal man kigge på værktøjer som dynamisk retargeting og målretning baseret på, hvem der har kigget på en video eller lignende. Alle de forskellige vinkler skal du bruge til at sikre, at du rammer brugeren uanset hvilken del af kunderejsen, de er på.

Den del er mere kompliceret end at bruge nogle af de mere simple parametre, jeg nævnte tidligere. For som marketingafdeling skal man hele tiden balancere med en række kundetyper i forskellige dele af deres kunderejse, og det kræver et stort overblik.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Få overblikket

Hvis du sidder i en kreativ social medie-afdeling, hvor I kun arbejder mod organisk reach, så overvej kraftigt, om I skal blive bedre venner med annonceafdelingen. For det kan være det, der er med til at skabe overblikket.

I mange virksomheder er der en mental mur mellem den kreative organiske afdeling og annonceafdelingen. Annonceafdelingen har budgetter til enorm rækkevidde, men producerer kedelige produktfotos med 10 forskellige baggrundsfarver og kigger kun på, hvad der konverterer bedst.

Den kreative afdeling tænker på fødderne, kender deres målgruppe og ved, hvad der engagerer - men har kun håndører i budget og ingen rækkevidde.

De to afdelinger har brug for hinanden for at kunne lave indhold der passer til den ændring af likes, vi snart kommer til at se.

Uanset hvordan I er organiseret, handler det om at vælge de rette parametre ud fra jeres mål med at lave indsatser på sociale medier. Hvis jeres chefer ikke allerede efterspørger dem, så kommer de til det. De vil også opdage, at likes ikke er alt.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.