Onlinehandel og fysiske butikker skal spille sammen. Sådan sagde topchef Gregers Wedell-Wedellsborg fra Matas forleden, da han fremlagde halvårsresultat. 

Omsætningen og overskuddet i Matas er næsten på decimal det samme som samme halvår sidste år, men tallene dækker over en markant fremgang online. 

De seneste tre måneder gik onlinesalget frem med 61 procent i forhold til samme periode sidste år. De 276 butikker har haft en tilsvarende tilbagegang i sammensætningen af en samlet årlig omsætning omkring 3,4 milliarder kroner. Men Matas understreger netop synergien og ikke kanibaliseringen mellem de to kanaler.

LÆS OGSÅ: HVIS MADS SKJERN KOM TIL KORSBÆK ANNO 2018...

Når danskerne køber noget online fra Matas, vælger over halvdelen at hente varen i den fysiske butik. Det giver mersalg, fordi besøget i butikken giver inspiration til at købe noget mere. Onlinesalget skaber altså trafik i de butikker, som er kernen i en kæde som Matas. Den digitale vækst sker altså ikke på bekostning af butikkerne.

”Det er for forsimplet. Vi er begge steder, og de to ting skal spille sammen,” sagde topchefen ifølge Børsen.

Matas’ fortælling er interessant af flere grunde, og mange kan helt sikkert lære noget af kæden. 

Situationen hos Magasin med stabil samlet omsætning og vækst online er for øvrigt meget sammenlignelig. 

To stærke brands kæmper altså med næb og kløer for at skabe vækst i et detailmarked, hvor danskernes e-handel vokser med flercifrede vækstprocenter hvert år. Og hvor vi ser en enorm international koncentration på Amazon og Alibaba som de to helt uforståeligt hurtigt voksende platforme.

Selv mindre kæder og enkeltstående butikker kan sagtens tage ved lære af Matas. 

Man behøver ikke som Matas at lave digitale satsninger for tocifrede millionbeløb eller have en kundeklub med 1,6 millioner medlemmer for at arbejde metodisk med digital markedsføring. 

Selvfølgelig er sådan en base et stærkt kort at have på hånden i en digital strategi. Men mindre kan sagtens gøre det.

LÆS OGSÅ: HVIS MADS SKJERN KOM TIL KORSBÆK ANNO 2018...

Der er gode grunde til, at Amazon og andre nu også ekspanderer med fysiske butikker. Kundeoplevelsen af at se og røre varen, tale med et menneske og måske få noget rådgivning som en del af købsprocessen er en styrke. 

Vi kan alt for nemt stirre os blinde på online-giganternes fremmarch i stedet for at arbejde med de faktiske styrkepositioner, som vi har. Det handler ikke om et enten eller.

Når Google styrker sin rolle inden for lokal søgning, så er det selvfølgelig også et svar på de stores fremmarch. 

Google rækker hånden ud til den lokale, fysiske butik, som ønsker at rangere højt på den søgning på varer, der nu sker på gågaden i Holbæk, når Hr. og Fru Danmark er på indkøbstur. 

Digital markedsføring og SEO er dermed også for den enkeltstående butik eller lille kæde, og det kan styrke den etablerede relation til kunder, som handler trofast i butikken.

Når Matas-direktøren peger på, at online og fysisk butik ikke er hinandens modsætninger, og at relationen er mere kompliceret, så er det værd at lytte. 

Dansk detailhandel kan og skal selvfølgelig bruge digital markedsføring til at drive trafik ind i butikken!