Hvordan ser du udviklingen i arkitektbranchen, hvor anerkendte danske tegnestuer bliver opkøbt af rådgivende ingeniørvirksomheder, og hvordan det påvirker mulighederne for at positionere sig i markedet som arkitekter?

I arkitektbranchen, hvor jeg har været kommunikations- og marketingchef for Årstiderne Arkitekter i knap to år, har vi i de seneste par år oplevet en større opkøbsbølge, hvor store rådgivningskoncerner opkøber danske tegnestuer. Schmidt Hammer Lassen, Arkitema Architects og Årstiderne Arkitekter er blandt de arkitektvirksomheder, som allerede er opkøbt, og det forlyder, at Henning Larsen for nylig har meldt sig klar til en lignende handel. 

De mange opkøb har igangsat en større debat i branchen. Bliver vi ingeniører? Sætter vi vores arkitekt-DNA på spil? Mister vi vores faglige stolthed og identitet? 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Som kommunikations- og marketingchef for Årstiderne Arkitekter - der i 2018 blev solgt til Europas førende arkitekt- og ingeniørkoncern, Sweco - har det været en spændende debat at følge. Samtidig giver hele opkøbssituationen anledning til at overveje, hvordan det påvirker vores mulighed for at positionere os i et stærkt felt af velrenommerede, danske tegnestuer, som hele tiden kæmper om markedsandelene.

For Årstiderne Arkitekter fandt vi uden tvivl det rette match i Sweco. Her fik vi mulighed for et tæt samarbejde med ingeniørerne, og samtidig har ledelsen gennem hele fusionen været bevidste om, at arkitektkulturen for alt i verden ikke måtte forsvinde. At vi ikke måtte miste vores kant og arkitektfaglighed – for hvis det sker, er vi mislykkedes med opkøbet og fusionen. 

I sidste uge blev jeg tilbudt stillingen som ny kommunikations- og marketingchef for det samlede Sweco Danmark – arkitekter og ingeniører sammen. I den nye virkelighed skal vi finde en fælles vej og dyrke synergierne – både organisatorisk og brandingmæssigt. Det er et stort skulderklap, at ledelsen i Sweco har kigget i vores retning og anerkender den måde, vi arbejder med kommunikation. 

Nu sidder mit team og jeg med ansvaret for den samlede branding, og kan i langt højere grad være med til at sikre, at arkitekturen ikke bliver glemt i den fælles fortælling – faktisk mener jeg, at vi er blevet givet en mulighed for at sætte arkitektur på dagsordenen på en ny måde og vise, hvad arkitekter og ingeniører kan, når vi arbejder tæt sammen, og når vi forener det rationelle og tekniske med det emotionelle og æstetiske – både når vi arbejder med byggerier og med branding. 

For at svare kort på spørgsmålet fra sidste uges stafet: Når vi formår at synliggøre og fremhæve den enorme værdi, der ligger i at integrere arkitekter og ingeniører - og hvis vi er bevidste om fortsat at dyrke en stærk arkitektidentitet - så tror jeg på, at vi kan være med til styrke vores position i markedet. Vi skal fortsat bevise, at vi kan bevare den arkitektoniske kant.

Ugens overraskelse var da jeg… og resten af verden blev præsenteret for verdenshistoriens første billede af et sort hul i Universet. Det er fascinerende, mystisk og skræmmende på samme tid. 

Jeg blev rigtig glad, da jeg i denne uge fandt ud af, at... mit nye samlede kommunikationsteam kommer godt i spænd og allerede er begyndt at grine sammen. 

Branchens største udfordring, lige nu er… at vi skal blive endnu skarpere på at kommunikere den værdi, det giver, når arkitekter og ingeniører fusionerer. 

Og det irriterer mig når… jeg er sammen med mennesker, der brokker sig, uden at komme med konstruktive løsningsforslag. Det fører ikke til noget godt – og værst af alt så smitter det. 

Løsningerne må være at… undgå at falde i samme fælde, bevare optimismen – og håbe det smitter den anden vej. 

Når jeg går på weekend, skal jeg… ikke bare på weekend men en hel uge på skiferie i Avoriaz med min mand og vores drenge – det bliver et fantastisk break - i en lidt intens tid - med frisk bjergluft, sol og sne. Og så glæder jeg mig til nætter med dyb søvn... Det er en helt særlig træthed, der rammer efter lange dage på ski. 

Jeg sender fredagsstafetten videre til Hannah Løffler Schmidt, Managing Director i Social Zoo, med spørgsmålet om: Der er ingen tvivl om, at flere virksomheder ser en kommerciel værdi i influencer marketing, hvad skyldes det - og hvor er branchen på vej hen?

Og så er der ugens optur: At mit team og jeg er blevet vist den tillid, at vi skal stå i spidsen for Sweco Danmarks fremadrettede, samlede kommunikation og branding. Det er et kæmpe skulderklap for os. 

Ugens nedtur: Nu hvor skiferien nærmer sig, fortryder jeg lidt, at jeg lod mig friste af de billige flybilletter, hvilket betyder mødetid i lufthavnen fredag nat klokken 4 med trætte børn. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.