Klumme: Det er jul og hjerternes fest, og jeg er et følsomt menneske. Jeg skal derfor være den første til at indrømme, at jeg for tiden er en stor glaskugle af bekymringer for den verden, vi lever i, og den verden jeg selv bidrager til og er storforbruger i. 

Men også en verden som jeg på mange måder også er stolt af at være en del af, for selv om den er fuld af grueligheder, så ser jeg også en bølge af etisk ansvar i netop vores branche. Både hos kunder og hos de dygtigste bureauer, som jeg virkelig beundrer og inspireres af. 

Men på trods af den bedste udvikling i branchen er juletiden en tid, hvor jeg reflekterer over året, som er gået – både i mit privat- og i mit arbejdsliv. Jeg godt lide at se det private og arbejde som to livs-elementer, der skal hænge sammen og betyde lige meget på hver deres måde. Således føler jeg, at jeg lever allermest og tager mest ansvar for den tid, jeg har her på jorden. 

…Og heldigvis, for netop denne sammenhæng leder mig hvert år frem til spørgsmålet eller nok nærmere dilemmaet om, hvordan jeg får mine personlige overbevisninger om den verden, vi lever i, til at stemme overens med at arbejde med markedsføring, målgrupper og helt konkret at håndtere det ansvar, som vi i min optik har for hinanden. Især når vi er med til at skabe taletid til forbrugere for brands. Hvor meget ansvar kan man tillade sig at tage med sig på job? Hvor meget kan man tillade sig at lade være? Etc.

LÆS OGSÅ: SÅ TAG DOG ANSVAR

I en tid, hvor vi er blevet overbombarderet med diskussioner om det store Why, får det mig til at fundere over mit eget Purpose. Hvad berettiger mig til at kunne forstyrre mine livsfæller med budskaber, billeder og drømme midt i deres travle hverdag? Hvad berettiger mig til at diskutere med kunder, hvad som er vigtigt i verden lige nu? Hvordan balancerer jeg markedsføring og meningen med det hele? Og hvor langt hen ad vejen har jeg et ansvar og for hvad?

Jeg har slet ikke alle svarene endnu, men jeg tror inderligt på, at hvis vi alle sørger for at tage stilling til vores valg og betydningen af vores handlinger og gøre status en gang i mellem, så står vi stærkere. Så før jeg udvider mine følsomme grundprincipper for næste år, har jeg listet mine fem fra i år, som hopper med mig ind i 2019. 

Fem grundprincipper jeg kæmper for at holde på i mit professionelle liv:

Uafhængighed og at elske mit fag: 

Jeg arbejder med markedsstrategi og kreativ kommunikation, fordi jeg interesser mig for det - og helt basalt fordi jeg elsker det. Der er stor forskel på et job og en karriere, og elsker jeg ikke min karriere, vil jeg til hver en tid vægte friheden højere; tage et job og holde mere fri. Derfor kommer jeg aldrig til at sige ja til en karriere kun på grund af penge. Jeg kommer fra en opvækst med meget trange kår og ved, at jeg kan være nok så lykkelig uden det store. Dette princip har jeg lovet mig selv, at jeg aldrig vil gå på kompromis med. Jeg vil elske mit arbejde.

Derfor vil jeg være evigt nysgerrig, forvente at dem jeg arbejder med også er det, og suge så meget viden til mig som muligt, og interessere mig for mit fag og for mine kunders passion. 

Integritet og empati:

Jeg kan ikke understrege nok, hvor vigtigt jeg synes det er, at vi i vores branche, hvor vi en stor del arbejder med kommercielle budskaber målrettet mange millioner af mennesker, formår at vedholde empatien for verden, medmennesker og ikke mindst målgrupperne. Får jeg en fornemmelse af manglende empati, tager jeg det op til diskussion, og det er ligegyldigt, om du er en arbejdsplads eller kunde i min forretning. Jeg tror på, at strategi og empati sagtens kan hænge sammen, og vi bliver bedre sammen af forståelse – uden nødvendigvis altid at være enige, det behøves vi ikke. Men vi skylder hinanden at tænke over empati og integritet i vores arbejde og hverdag.

Min ret til at være kvinde: 

Det bør ikke være et problem – men desværre ser jeg det stadig lidt sådan både i vores verden og også i vores branche. Dette er et stort emne for sig selv, og som jeg tidligere har nævnt, skal jeg også personligt passe på, at det ikke går hen og bliver en altoverskyggende religion for mig, men sørge for at holde fokus på de essentielle problemer. Min ret til at være en kvinde med alt hvad det indebærer og stadig ses som professionel på lige fod med mænd, er naturligvis vigtigt for mig og en mærkesag stadig. Så forvent at jeg markerer mig, hvis jeg oplever en modstand her eller er vidne til andres oplevelser herom, og det forventer jeg også mine medkvinder gør. Vi er stærkest i blandet flok af mænd og kvinder, det er jeg 100 procent overbevist om.

At hjælpe nye talenter frem:

Jeg føler, at jeg har et ansvar for at give noget tilbage. Jeg har lært meget af nogle stærke og inspirerende mennesker på min vej. Og står på skuldrene af seje kvinder og mænd, der er kommet før mig. Derfor går jeg også meget op i at give andre en chance for at opnå deres drømme. Stadig gennem hårdt arbejde og erfaring selvfølgelig – det synes jeg er vigtigt – men stadig huske at sætte tid af til at hjælpe og rådgive, til at tage chancer med inspirerende unge mennesker, som måske blot har brug for en hestesko og en mulighed for at kunne blive til noget stort.

Jeg vil tage et større ansvar: 

Igennem min karriere har jeg ofte været blændet af konkurrencen, og det er jeg sådan set stadig. Jo mere adgang vi får til data, jo flere kanaler vi kan kanalisere budskaber ud på, og jo mere indblik vi får i verdens udfordringer, des mere skal jeg blive bedre til at have mig selv med hele vejen. Jeg vil stå ved, at der er områder, jeg ikke rører, områder jeg ikke kan stå inde for, og at det er helt okay, at jeg har det sådan. Vores arbejde handler om mennesker – og derfor er det vigtigt for mig, at vi husker det menneskelige, og ikke mindst de værdier, som vi som mennesker brænder for. Ingen budgetter er store nok til at gå ud over dine inderste principper.

Nu er jeg ikke mere hellig end de fleste andre danskere i julen. Men ikke desto mindre er det godt at have fortsæt at stræbe efter – og nogle værdier at leve efter. Så med det sagt – rigtig glædelig jul og godt nytår. Vi ses på den anden side. 

LÆS OGSÅ: SÅ TAG DOG ANSVAR