KLUMME: Lad mig begynde med at rose Jesper Laursen fra Brandmovers, Stine F. Mathiasen fra Benjamin Native Studio og Michael Jeppesen fra Must for at komme med deres syn på native ads.

Indlæggene må dog efterlade mange annoncører/medieindkøbere med et noget polariseret indtryk:

Enten er native ads døde, som Michael Jeppsen skriver, eller også lever i bedste velgående, som er budskabet fra de to andre. Jeg vil her forsøge at komme med et lidt mere nuanceret bud på situationen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Native ads kan skabe engagement

Native ads udgjorde 19 procent af det totale marketingbudget sidste år, skriver Jesper Laursen, men hvilken annonceeffekt opnår annoncørerne egentligt?

Jo, 70 procent af de danske annoncører vurderer ifølge en analyse fra Native Advertising Institute, at native ads er ”meget effektivt”eller ”effektivt”.

Det er navnlig inden for branding/image parametre, at native ads kan have en stor effekt. 

Dertil kommer, at en ganske vist ældre analyse fra Carat viser, at native ads kan være op til fire gange så effektive som traditionelle display annoncer til at skabe branding/image. 

Jeg oplever i mit daglige arbejde, at selv med content, der ikke er møntet på at producere native ads, er det muligt (eksempelvis via blogindlæg eller advertorials) at opnå et engagement hos brugeren på tre minutter. 

Samtidig udviser brugeren interesse i at bruge endnu mere tid på brandet, da klikrater ind til annoncørens website typisk ligger 10-15 gange højere end normal digital annoncering. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Til gengæld performer native ads typisk dårligere i forhold til at opnå dækning i målgruppen sammenlignet med andre digitale discipliner. 

Hvad mener brugerne?

Online anmeldelser, eksempelvis via native ads, er den kilde, der er størst tillid til i forhold til produktinfo. Tilliden er endda større end til anmeldelser fra venner, familie og kollegaer samt brandet selv, viser en analyse fra eMarketer. 

Det siger altså, at native ads formater kan have en høj relevans og troværdighed. Men er det noget, der giver værdi?

På spørgsmålet ”Tror du at native advertising giver værdi til dine kunder?”, svarer cirka halvdelen af de adspurgte annoncører, at det tror de, viser analyse fra Native Advertising Institute. 

Hvorvidt det tal er højt eller lavt, kan være som spørgsmålet "om koppen er halvtom eller halvfyldt".  Jeg er dog enig med Michael Jeppesen i, at der kan laves bedre content. Men det handler ikke bare om at lave bedre content, det handler også om at kunne producere mere content. 

Således svarer annoncørerne, at de to største udfordringer ved native ads er at skabe content, der engagerer og skaber historier.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Native ads og reklamer

Citatet “Nobody reads advertising. People reads what interests them, and sometimes it’s an ad.”,  bliver ofte betegnet som et af de bedste marketing-citater nogensinde. Det blev udtalt helt tilbage i Mad Men-æraen af en af reklamebranchens grand old men, Howard Luck Gossage, der ofte var langt foran sin tid, og som blev kaldt ”Socrates of San Francisco”. 

Det er på mange måder essensen af native ads. Og det er mere aktuelt end nogensinde: 

74 procent af forbrugerne er således ligeglade med om de analyserede brands forsvinder i morgen, viser analyse fra Havas. 

Cirka 3,4 millioner danskere - eller hvad der svarer til 60 procent af alle danskere med en internetforbindelse – har en adblocker installeret på minimum en af sine enheder, viser analyse fra AW media, og annoncører taber årligt over 150 milliarder kroner på verdensplan i annoncesnyd viser analyse fra Jupiter Research. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Det er således vanskeligere for annoncørerne at komme i kontakt med forbrugerne via de traditionelle kanaler. 

Og det er endnu vanskeligere at få forbrugernes opmærksomhed og loyalitet gennem annoncering. 

Forbrugerne forventer i stigende grad, at brands tager medansvar for at gøre verden til et bedre sted. At disse brands gør noget i forhold til miljøet, klimaet, de udsatte. Ud fra devisen ”Don’t talk-act, don’t say-show, don’t promise-prove. 

Mange virksomheder kan således være udfordret på områder, hvor de ikke har den store erfaring og viden. 

Deres brands har behov for at få tilført mening og ansvarlighed. Her er det netop at native ads i form af gode historier, influenter og så videre kan opnå den kontakt, opmærksomhed og loyalitet, som disse brands i den grad hungrer efter. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Fire genveje til native ads-succes

Det handler altså både om at skabe bedre content og mere content. Her er der fire områder, jeg mener, du skal fokusere på, hvis du vil opnås succes:

1)   Fortæl relevante historier: Historier der ikke kun synes interessante for annoncører, men også for din målgruppe. Sæt content- og salgsteam til at arbejde sammen. 

2)   Inddrag alle relevante partnere i produktionsdelen: Lad også content teamet hos medierne lave native ads og komme med input til KPI`er. Historiefortællere/journalister, der kan sætte dit brands historie ind i en relevant sammenhæng, er vigtig. Inddrag eksempelvis målgruppen i bruger genereret content. 

3)   Træd ud af din komfortzone: Det handler også om at turde fortælle historier, der er større end jer selv, produkterne og services. 

4)   Tænk i økosystemer og langsigtet: For mange native ads kampagner består af en enkelt kampagne. Find i stedet et koncept, der kan videreudvikles og benyttes i sammenhæng med dine andre marketingkanaler. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Native ads – hvordan har helbredet det?

Hvordan har native ads det? Ellers lad os kalde det Jens. 

Jens vil fortsætte med at vokse kraftigt. Jens har som andre børn haft børnesygdomme, men det dør man ikke af, men er i stedet med til at sikre et godt immunforsvar. 

Jens er i dag i gang med teenageårene, og vil i de kommende år nærme sig en fuldvoksen mand. For Jens er det vigtigt, at han i disse teenageår, hvor man ofte kigger på kammeraterne, tør træde ud af sin komfortzone. 

Tro på at hans historie og på at også andre er interesserede i. 

Jens erfaringer er stadigvæk ikke på højde med Lars fra print, eller Morten fra TV, så Jens skal samle sine dygtige kammerater om sig, og sammen skal de lave en affyringsrampe, hvor de tør kigge udover deres egen næsetip. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.