Klumme: De er sgu meget nuttede, de pandaer. Med deres bamsede krop, de sorte briller på øjnene og deres klodsede, dovne bevægelser. Men det er ikke den klogeste bjørn i skoven.

Pandaen bruger 15 timer om dagen på at spise bambus, selvom stort set alt taler imod denne ensidige kostplan. Bjørnens fordøjelsessystem er slet ikke gearet til bambus – den kan kun fordøje cirka 20 procent af de 30 kilo, den hver dag fortærer. Den ville have mere tid til fornøjelige bamse-aktiviteter, hvis den i stedet spiste gnavere og mere nærende planter og frugter, som dens mave faktisk er indrettet til.

Hvorfor denne snak om zoologi og pandaers livret?

Jeg tror, at der er mange danske virksomheder og brands, der også lider af panda-mentalitet og tygger på den samme gamle bambus.

Jeg oplever, at særligt mindre virksomheder insisterende arbejder med de samme platforme og den samme tilgang. De elsker for eksempel Facebook og pumper bunker af penge i boostede opslag. Det er det, de kender og holder sig til. Det bliver deres bambus, for de stopper aldrig op og overvejer, om de får den rigtige ”næring” retur, eller om de skulle udvide deres diæt med en bid PR, lidt LinkedIn eller en friskfanget influencer.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Det skyldes sjældent, at de ikke er dygtige eller slet ikke kender deres målgruppe. Det er bare blevet rutine, som ingen sætter spørgsmålstegn ved. Det er derfor vigtigt som konsulent at huske, at kunden ikke altid har ret. Jeg vil nødigt udfordre Xing Er og Mao Suns spisevaner, men jeg udfordrer gerne jeres.

God kommunikation og PR handler om at lave en varieret kostplan, hvor I fordeler kalorierne ud på flere grupper. Ellers bliver I, ligesom pandaerne, sårbare, når Facebook f.eks. ændrer algoritmerne eller når I pludselig opdager, at I slet ikke rammer den rigtige målgruppe.

To millioner års afhængighed gør det svært for pandaen at ændre sine vaner – den undskyldning duer ikke for en lille, agil virksomhed.

Jeg er ikke ude efter en stor forkromet strategi, men som tidligere journalist ser jeg gerne, at man i det mindste spørger sig selv: Hvorfor bruger vi denne platform frem for andre?

I journalistikken taler man om det redaktionelle miks, der sikrer den rigtige balance mellem forskellige typer historier. Virksomheder skal ligeledes overveje, om de har det rette miks af PR, social, influencers, video etc. - og på de rette kanaler.

Betragt jeres kommunikation som en kostpyramide og overvej grundigt, hvordan den skal sammensættes – skal der være en masse fiberrige PR-indsatser i bunden og frisk Facebook på toppen? Op til jer.

Hvis du med få ord kan fortælle, hvorfor du bruger ressourcer på dine udvalgte kanaler, og hvordan de rammer din målgruppe, er du rigtig langt. 

Der har aldrig været flere muligheder for at fortælle jeres historier, hvilket kun stiller større krav til jeres prioriteringer. I skal være tilstede dér, hvor I kan møde jeres målgruppe og kernekunder, men også overveje, hvor de vil være i fremtiden.

Så kan det være, at I kan trække ligeså meget opmærksomhed som de to sort-hvide bambusnarkomaner, som vi alle inderst inde glæder os til at besøge.    

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.