KLUMME: Jeg vil gerne slå et slag for Facebook PR. Det er en term, du nok ikke er stødt på tidligere, for den findes ikke. Men det er dét, jeg kalder den strategi, vi hos Sprout har haft stor succes med det seneste års tid.

Måske har du hørt om Sprout? Vi er en mindre dansk virksomhed, der laver bæredygtige blyanter, som kan plantes efter brug og spire til krydderurter, blomster og grønsager. Vi sælger til over 70 lande, både til forbrugere på Amazon og i retails, men hovedsageligt til virksomheder og organisationer, som får logo graveret på blyanterne og bruger dem som grønne giveaways.

Pressen er salgskanalen

Sprout har fra starten satset hårdt på at få kendskabet til blyanten ud via presseomtale. Vi har haft det princip, at vi ikke ville betale for omtale. Både fordi budgettet var lille, men også fordi vi mente, at produktet og historien bag var stærk nok i sig selv. 

Jeg tror godt jeg kan sige, at Sprout har været privilegeret med al den globale omtale, vi har fået. Det har været en af hovedårsagerne til, at vi indtil nu har solgt over 10 mio. blyanter. Uden salgsafdeling, men via indkomne henvendelser. Stort set hver dag siden starten for fem år siden har vi modtaget 10-15 nye henvendelser fra virksomheder, der ønsker priser og info på vores blyanter. 

Sprout har bl.a. været omtalt på CNN Money, Huffington Post, Washington Post, Forbes, USA Today, Good Morning America, Le Figaro, El País, Die Welt og Metro London foruden et hav af medier i Danmark.

Mere end awareness

Og det er ikke kun ren brand awareness, det giver os. Vi kan se, at en artikel om Sprout på fx Huffington Post afføder henvendelser fra hele verden, hvoraf mange af dem bliver til salg. 

Udfordringen med presseomtale er, at du skal blive ved med at finde på nye vinkler, hvis du vil ind i medier, som i forvejen kender dig. Det kan være svært, hvis du som Sprout er i en virksomhed, som ikke konstant udvikler nye produkter eller på anden vis har en nyhed, som de store medier synes er fed. Det sker, men vi har indset, at vi også kan gå andre veje for at få vores historie fortalt.

Ny mulighed: Facebook PR 

Det er her, jeg kommer til Facebook PR. Jeg har arbejdet med traditionel PR i mange år, og gør det stadig, når det giver mening. Men da mediebilledet ændrer sig meget, er det ikke længere nok kun at kontakte journalister og sende pitches og pressemeddelelser ud. 

Sociale medier fylder mere og mere, og Facebook især har en rækkevidde, som er svær at hamle op med. Derfor består en del af mit arbejde nu også i at tage kontakt til social media ansvarlige og community managers og ikke kun traditionelle journalister.

Så hvad er Facebook PR og hvordan forgår det? Facebook PR er at få positiv omtale på andres Facebook sites. De har brugerne, du har det spændende indhold.

Der er mig bekendt ikke andre i Danmark, der arbejder strategisk med Facebook PR, og det undrer mig. Der er en hel verden af sociale medier derude, der er sultne efter at bringe en god historie, for social media bæstet skal fodres flere gange dagligt, og derfor er de store sites på konstant jagt efter nyt indhold.

Det er vigtigt først at gøre sig klart, hvad formålet skal være med Facebook PR. Er det brand awareness, eller skal du også sælge noget? Hvis salg er vigtigt, så skal din virksomhed være klar til at tage imod ordrer online. 

Det er også et must at glemme salgstalen og derimod fokusere på, hvad virksomheden eller produktet bidrager med til verden. Og nej, det behøver hverken være langhåret eller kompliceret. I Sprout vil vi gerne inspirere til mere bæredygtighed i hverdagen.

Nytter det noget?

Ja, uden tvivl. Sprout runder 10 mio. blyanter i denne måned, hvoraf vi har solgt over én million blyanter i årets første fire måneder. På Amazon, hvor Sprout sælger i 6 lande, kan vi direkte aflæse det i salget, når der har været en stor omtale. Derudover viser analyser, at Google elsker Sprout. 

Kendskabet til Sprout pencil er meget højt, og der søges direkte på vores brand, hvilket den megen omtale har en stor del af æren af.

Her er nogle eksempler på Facebook PR for Sprout:

  • Now This Future, 5.9 mio. følgere, 1.4 mio. visninger, 8.600 delinger
  • Now This, 13 mio. følgere, 608.000 visninger, 3700 delinger
  • Business Insider Science, 4.3 mio. følgere, 868.000 visninger, 15.000 delinger
  • Mashable, 7.2 mio. følgere, 419.000 visninger, 1011 delinger

Min pointe er, at rigtig mange virksomheder bruger enorme ressourcer på deres egne sociale medier og får måske syv likes på et opslag. Det er naturligvis vigtigt at inspirere sit eget community, men jeg vil påstå, at det for de fleste vil give mening at overveje, om man kan supplere med andre måder, for at nå bredere og mere effektivt ud.