KLUMME: Det er blevet en folkesport i Danmark at shame virksomhedernes brug af sociale medier, men sandheden er, at det nok er en metode, der er kommet for at blive.

Os, der lever af at sælge varer og services via sociale medier har et stort ansvar for, at det gøres på en ordentlig måde, så vi ikke skaber unødig støj i vores kunders feed.

Vi kender godt typen: Den frembusende telesælger, der taler mere end han lytter, ikke forstår et nej og holder dig i røret, selv om du har sagt nej tak på 27 forskellige måder.

Den måde at sælge på håbede mange ville uddø i en digital tidsalder, hvor salg foregår på nettet, og det derfor er blevet lettere for kunden at holde pågående sælgertyper på afstand.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Den anmassende digitale sælger

Men i den første generation af digitale sælgere har de anmassende salgsmetoder også sneget sig med ind på sociale kanaler, fordi mange virksomheder ikke formår at bruge data på en optimal og hensigtsmæssig facon.

Og det resulterer i to ting: Enten rammer man helt ved siden af sin målgruppe, eller også forfølger man hovedløst forbrugeren ved at fortolke selv det mindste digitale fodspor som et købssignal.

Hos Business Danmark har vi sat os for at hjælpe vores medlemmer med at blive digitale sælgere 2.0, som kender deres målgrupper, leverer relevant indhold i målgruppernes feed og som møder dem, når kunderne er klar til at høre fra os. Og det skal vi gøre ved at bruge data på en klog og vedkommende måde.

Som sælgere skal vi generelt være bedre til at fokusere på, hvad kunden gerne vil købe i stedet for, hvad vi gerne vil sælge – og det kan vi netop med data.

Det sker fx, når vi får anbefalet lignende musik i Spotify, bliver præsenteret for relevante dating-profiler i Tinder eller køber en bog hos Saxo og bliver anbefalet andre bøger af samme forfatter. Det giver mening og er nyttigt for os.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Det handler om relevans

Vi mener derfor ikke, at det er det, at virksomheder bruger data, der skaber frustration hos forbrugerne – men i stedet den måde, data benyttes på, som ikke altid giver mening og er nyttigt. Og det har vi som branche en forpligtelse i at gøre så relevant og interessant som muligt for modtagerne.

Derfor har vi opstillet nogle anbefalinger til, hvordan man bedst udkommer med sit salg på sociale kanaler:

  • Find ud af, hvem jeres målgruppe er, og hvad de interesserer sig for ved at bruge det gratis værktøj Facebook Audience Insights. Her kan man se, hvor virksomhedens Facebook fans kommer fra, hvad de arbejder med, hvad de interesserer sig for osv.
  • Bliv inspireret af, hvordan andre danske og internationale konkurrenter henvender sig til deres målgrupper ved at bruge Facebook Ad Library til at se andres annoncer.
  • Brug det gratis værktøj LinkedIn Website Demographics til at se, hvilke B2B-segmenter, der besøger jeres website fordelt på branche, virksomhedsstørrelse og den besøgendes ledelsesniveau.
  • Find ud af hvilken betydning jeres social media annoncer har i den digitale salgstragt ved at bruge webanalyseværktøjer som Google Analytics til at måle effekten.
  • Brug brugerne på jeres websites adfærd til at tilpasse annoncer på sociale kanaler, så det matcher brugernes personlige kunderejse. Det vi kalder intelligent remarketing. Hvis de er casual browsers, kan man med fordel ramme dem med inspirationsindhold, mens man kan henvende sig til dem på en anden måde, hvis de faktisk har haft puttet produkter i kurven, men aldrig fik købt dem.

Med den rette brug af data er det altså i dag muligt at sælge mere intelligent både til gavn for kunderne og virksomhederne, fordi salget har adgang til data om kunden, som de tidligere kun kunne drømme om.

Så vi skal væk fra den digitale kanvasmetode, der laver uvedkommende og irrelevant push-salg og i stedet bruge data til at lave pull-salg, hvor virksomheden gør sig synlig og interessant for kunden, men hvor det er kunden selv der tager action og drages mod vores produkter.

På den måde har digitaliseringen gjort noget ualmindeligt godt for både salget og kunderne.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.