Klumme: Marketing siger: 

– Vi arbejder alt, hvad vi kan og giver jer t o n s v i s a f leads. Men vi ser aldrig, at I følger op på dem. Hvad er så formålet med at give jer dem? 

Salg svarer: 

– Haha, kalder I det leads? Vi får mere ud af at ringe kanvas end at tage imod jeres leads. Jeres ”leads” er ikke værd at bruge vores tid på. Vi har faktisk andre rigtige leads i vores pipeline. 

Denne samtale er desværre gået hen og blevet hverdag for mange virksomheder. Luften imellem salg og marketing har alt for længe været koldere end den værste snestorm i Sibirien. 

Denne kulde er nødt til at blive vendt til varm luft og sød musik mellem de to afdelinger. Her kan parterapi være løsning, hvor de kan få talt ud om deres problemer. Virksomhedernes vækst afhænger af en løsning på denne konflikt. 

LÆS OGSÅ: "EN SMITSOM SYGDOM HAR RAMT LINKEDIN"

En undersøgelse fra LinkedIn viser, at manglende alliance og samarbejde mellem salg og marketing fører til dårligere økonomisk performance, dårligere kundeoplevelser og reduceret kundefastholdelse. 

Det helt store problem i deres forhold og grunden til, at de skal opsøge en parterapeut er den manglende fælles definition af et kvalificeret lead. 

I en undersøgelse fra Demand Gen Report svarer 55 procent af sælgerne, at kvaliteten af leads er problemet i samarbejdet mellem salg og marketing. 

Mens 34 procent af marketers svarer, at leadopfølgning er problemet. 

Denne manglende forståelse gør, at salg og marketing arbejder i hver deres retning med hver deres strategi. Det gør de, fordi de ikke får talt sammen. 

49 procent svarer i Demend Gen Report, at kommunikation er skurken mellem salg og marketing. Mens 40 procent svarer, at de forskellige metrics er skurken. 

Altså at de bliver belønnet for forskellige ting, og derfor har forskellige, ofte modsatrettede mål. Salg og marketing er nødt til at få løst deres problemer. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Det kræver, at de får talt sammen og får defineret et kvalificeret lead. Det kan sagtens tage dage, timer eller uger at få det løst. Men det er nødvendigt, hvis salg og marketing skal samarbejde. 

I sidste ende handler marketing og salg om det samme. Det handler om kunderne, og de har fart på. 

De har forandret deres købsadfærd mere igennem de sidste 10 år end i de forgange 100. De er digitalt drevet, socialt forbundet, mobile og udstyret med ubegrænset adgang til informationer og relationer. 

Det har skabt nye realiteter for salg og marketing. En verden, hvor kunden har kontrollen 100 procent, og hvor salg og marketing skal integreres gennem samarbejde, god kommunikation og fælles metrics. 

Softwarevirksomheden Gainsight har gjort det og sendt deres to afdelinger til parterapi. Det gav dem en samarbejdende tilgang. Det gjorde, at de fik talt om salgstragten, lead scoring, lead routing og lead berigelse. 

Det resulterede i, at de konverterede tre gange flere leads til muligheder og fordoblede deres salg fra marketingindsatserne. Når marketing lærer mere om salg, og salg lærer mere om marketing, så lærer vi alle mere om vores kunder.