Der er ingen tvivl om, at flere virksomheder ser en kommerciel værdi i Influencer Marketing, hvad skyldes det - og hvor er branchen på vej hen?

I flere brancher er det i hvert fald efterhånden en respekteret og anerkendt marketingkanal, som i langt højere grad bliver prioriteret på medieplanen. 

Der er stor dokumentation for, at influencerkampagner eksekveret på baggrund af gode kampagnebudskaber, grundig research og screening af de rigtige brand/influencer-konstellationer kan have kæmpe effekt både på branding, salg og kommunikation af budskaber. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Da vi startede Social Zoo for fire år siden, skelede vi kun til udlandet og udenlandske bureauer, der arbejdede med influencere og influencerkampagner. 

Det gjorde vi, da mange udenlandske brands var langt længere fremme i brugen af influencere til at sprede kommercielle budskaber eller promovere produkter. 

Det betyder, at vi tænker langt mere internationalt i vores måde at eksekvere influencerkampagner på, end det er normen p.t. i Danmark.

Udover at arbejde rigtig meget med internationale influencere på freelanceaftaler, arbejder vi inhouse kun med få, men større influencere, da vores primære rolle udover forhandling og eksekvering af projekter er management og strategisk rådgivning samt brandudvikling for influencerne. 

Og så tager vi ofte en stor del, eller som minimum den sidste og finjusterede del, af den kreative udvikling af kampagnen inhouse, når vi samarbejder med brands og bureauer. 

For at opnå gode resultater, når man bruger influencere som marketingskanal, er det afgørende, at kampagnen først og fremmest tager afsæt i et brands budskab eller produkt. Men en succesfuld kampagne er derudover oftest formet til den enkelte influencer. 

Hvis man vil ramme meget specifikt ned i influencerens målgruppe, så er det vigtigt, at kampagnen eksekveres på influencerens præmisser, men inden for nogle rammer udstukket fra brandet eller bureaet, som vi agenter og influenceren selv herefter tilpasser til den enkelte profil. 

Det, tror jeg, er den måde, vi kommer til at se influencerkampagner fungere fremover. 

Forbrugeren er blevet meget vant til at ”møde” en stor mængde kommercielt indhold på bl.a. Instagram gennem professionelle influencere og kan sagtens navigere i det. Og derfor forventes der kvalitet – og det skal være autentisk. 

Så det er det vigtigste at få influenceren og dennes agent i spil omkring det kreative for at få et autentisk afsæt. 

Vi oplever også, at flere og flere kampagner lever udelukkende gennem influencere eller tager afsæt i en fundamental storytelling gennem en eller flere influncere.

Så mange klassiske marketingkanaler lever i bedste velgående, men det at koble en kampagne på en influencer i samspil med mere klassiske måder at kommunikere på, eller udelukkende via influencere, er blevet helt normalt og meget velanset i flere brancher. 

Det er efterhånden sjældent, at vi som bureau skal argumentere for effekten af denne måde at arbejde på, når vi møder kunder eller bureauer. Det er nu endeligt etableret som en værdifuld marketingkanal. 

Og ja, det kan som sagt have en kæmpe kommerciel værdi. Det er der flere årsager til – blandt andet kan man som brand blive iscenesat i et personligt univers via en influencer. Hvis det er det rigtige match mellem influencer og brand, og researcharbejdet er gjort ordentlig, kan det forankre kampagnen i en enormt personlig kontekst og direkte ramme en relevant målrgruppe og skabe rigtig meget interaktion. 

Derudover er det muligt at generere rigtig meget direkte salg, da der f.eks. er mange muligheder på Instagram for at drive forbrugeren/følgeren direkte til et produkt eller hjemmeside. 

Derfor kan man også måle direkte på, hvor meget salg én specifik influencer kan drive. Så det er blevet meget målbart at arbejde med influencere, og derfor er afrapportering også blevet en kæmpe del af branchen og en af grundene til, at flere og flere arbejder med et professionelt afrapporteringssystem som Woomio. 

Præcise kampagneafrapporteringer giver kæmpe gennemsigtighed på kampagner, hvor der efterhånden bruges store budgetter. 

Ugens overraskelse var da jeg…glædeligt opdagede, at vi også havde fri mandag (pga. påske). 

Jeg blev rigtig glad, da jeg i denne uge…endnu engang fandt ud af, at jeg har verdens bedste kollegaer. 

Branchens største udfordring lige nu er…, at den til dels stadig er ved at finde en form. Dvs. det kan være svært at navigere i, hvordan vi f.eks. arbejder ret forskelligt hos de forskellige influencerbureauer. Men der kommer heldigvis mere og mere gennemsigtighed i kontaktpriser, reach-potentiale, og hvordan processen til en god influencerkampagne ser ud. 

Og det irriterer mig når…flere stadig tror, at det at være influencer ikke er et rigtigt arbejde. Jeg arbejder tæt sammen med flere af de rigtig dygtige influencere og bliver dagligt fascineret over deres meget professionelle tilgang til deres arbejde.  

Løsningerne må være…at vi hele tiden kan gøre omverdenen klogere på det arbejde, vi laver, og at de bliver mødt med kvalitetskampagner og dygtige influencere.  

Når jeg går på weekend, skal jeg…i sommerhus med min mand og to børn og få noget jord under neglene og grille skumfiduser på bål. Det er verdens bedste åndehul for mig at tage ud af byen, når jeg har haft en travl arbejdsuge. 

Jeg sender fredagsstafetten videre til Cecilie Ingdal, chefredaktør på Elle med spørgsmålet: Man hører jævnligt, at de traditionelle medier - og især de trykte - er i krise i disse år. Samtidig fremstår ELLE som et eksempel på et printmagasin, der om nogen har formået at udsøge nye forretningsmuligheder og udvikle sit brand. Hvad er dine tanker om at drive magasin i dag og videreudvikle ELLEs brand og forretning i et stagnerende printmarked?

Og så er der ugens optur: At jeg er inviteret ud til mit gamle studie på Copenhagen Business School for at fortælle om min "rejse fra CBS til Social Zoo." Jeg er meget beæret over, at nogen synes, jeg har en interessant historie at fortælle, og forhåbentlig kan jeg inspirere andre til at gå ud og opsøge spændende jobmuligheder eller endda blive selvstændige, når de er færdige på skolebænken.

Ugens nedtur: At min lille datter snart skal starte i vuggestue. Hun er blevet fast inventar til møder og i ny og næ på vores kontor. Det er benhårdt at være selvstændig og drive en virksomhed i gevaldig vækst, når man også er i den babyproducerende alder. Det bliver derfor godt at få nogle sammenhængende timer hver dag til at nå mit arbejde, men kommer til at savne at have hende med mig til alt, hvad jeg laver.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.