Klumme: Kun 10 pct. af danske virksomheder (producenter og handelsvirksomheder) har salgserfaring på globale online markedspladser. Og 51 pct. har ikke taget stilling til, om Amazon, Ebay, Alibaba og så videre er en mulighed eller en trussel.

For nogle uger siden trawlede jeg igennem DI Handels analyse om danske virksomhedernes erfaringer med salg via globale online markedspladser (GOMP, kalder DI disse markedspladser). 

Tallene ovenfor stammer fra den analyse, og de ramte mig lige mellem øjnene. Det kan da ikke passe!!?? There is something rotten in the digital state of Denmark!

Kære dansk erhvervsliv. Vi skriver 2019 om et kort øjeblik. Det bekymrer mig, at så mange ikke har taget stilling til, om det er en trussel eller en fordel at sælge via nettet (globalt). 

LÆS OGSÅ: FACEBOOK FREMSTÅR SOM EN HALVSLØV TEENAGER: JEG ER BLÆST OMKULD

Amazon står på vores dørtærskel, og Jd.com er gået i land i Europa. I modsætning til romerne, kan Amazon sagtens indtage Nordeuropa og vores digitale salg på få måneder.

Disse globale giganter vil sætte dagsordenen for, hvordan virksomheder kan og skal agere på digitale platforme. Og det bliver desværre nok også dem, der afgør, om virksomhedens online tilstedeværelse bliver en succes eller en fiasko. 

Medmindre – selvfølgelig – at virksomheden selv tager affære. Jo senere beslutningen bliver taget, jo større risiko er der for, at det bliver en selvopfyldende profeti. At nettet slår de traditionelt tænkende virksomheder ihjel.

I USA kommer 43 pct. af den samlede omsætning fra digitale kanaler. I Tyskland er det 55 pct. Og mere end 50 pct. af produktsøgningerne på nettet i USA sker via Amazon og ikke via Google, som man ellers skulle tro. 

Fælles for alle lande, hvor markedspladserne er til stede, er, at disse GOMP’er vokser og tager online markedsandele. De skaber en ny konkurrencesituation – både i salg til forbrugere og til professionelle indkøbere.

Danske SMV’er skal hellere i dag end i morgen kigge aktivt på, hvordan de skal tilgå GOMP’erne. Eller hvordan de professionaliserer internethandel i det hele taget. Hvis ikke bliver det konkurrenterne og de amerikanske, tyske eller kinesiske platforme, der sætter dagsordenen på et pivåbent hjemmemarked.

LÆS OGSÅ: MANGE KAN LÆRE MEGET AF MATAS

Det er aldrig sjovt at få dikteret en strategi. I dette tilfælde af et marked, der går den digitale vej. Men det er bare ærgerligt, og det handler om at komme op på hesten. 

Mit opråb er klokkeklart: Tag fat om nældens rod. Læg en digital strategi. Tag aktivt stilling til, hvordan I vil navigere i dette globale farvand. Og husk på, det koster penge at gå ind på nye markeder. Og det kræver vedholdenhed. 

Det digitale marked er stadig meget nyt for de 51 pct., der ikke har taget stilling til det. Tag en snak med de 10 pct, som i flere år har ageret på nettet. 

Der er meget at lære - og først og fremmest: Kom så i gang!

God jul og godt nytår!

LÆS OGSÅ: HVIS MADS SKJERN KOM ANKOM TIL KORSBÆK ANNO 2018