Klumme: Hvordan kan kreative blive bedre til at skrive? Det er spørgsmålet, som vi på Tekstlinjen har sat os for at besvare – og demonstrere – og derfor, at den kreative uddannelse lukkede dørene op i februar 2018. 

Hold 1 mødte ikke kun de to fagansvarlige, men hele 32 gæstelærere, der alle skulle give deres bud. De studerendes udbytte blev omtalt i en artikel på Markedsføring i november, men fordi vi på Tekstlinjen tror på at dele viden, så vil vi også lade jer andre interesserede have glæde af erfaringen, indsigterne og de gode råd fra denne store flok af landets fremmeste tekst-eksperter.

For selv om gæstelærerne spænder vidt – fra bureaubranchens kreative direktører og tekstforfattere til forfatter, journalist, digter, rapper, stand-upper og filosof – så går en håndfuld temaer igen hos flere. 

Og vi havde som fagansvarlige på Tekstlinjen det enorme privilegie at overvære de mange inspirerende indspark. Vi bemærkede både det enestående og det gennemgående – og giver nedenfor det sidstnævnte videre, gengivet frit efter hukommelsen.

KVALITET GENNEM KVANTITET

Det største tema var "Skriv meget, hvis du vil skrive bedre". Det kan virke banalt – men pointen er først og fremmest: Det virker.

Nogle tekstforfattere skriver 100 overskrifter for at spore sig ind på et emne. Andre drog paralleller til, at sproget er som et kamera: Det skal lige stille skarpt, inden guldskuddet er der. Og så er der dem, der siger, at det tager 10 manuskripter at skrive ét godt. Konsekvensen heraf er, at man er nødt til at skrive de ni foregående for at kunne skrive nummer 10. 

BRUG FÆRRE ORD

Ligegyldig om man skriver long copy, korte overskrifter eller laver film, så skal man finde bouillonterningen af det, man vil sige.

Frederik Preisler sagde: "Tænk længe. Tal kort", og med afsæt i manuskript-skrivning på bl.a. ’En Frygtelig Kvinde’ sagde Tafdrup-brødrene: "Man skal slå sine darlings ihjel – og så skal man kondensere. Kun det allermest nødvendige skal med. En scene kan blive minimum halvt så lang – og dermed dobbelt så skarp – efter grundig gennemskrivning. Du vil blive overrasket over hvor meget overflødigt, der skrives."

TILBAGE TIL START

Gem altid den første version. Dér er din tankerække og ideen altid krystalklar. Det gælder for alt fra casefilm til long copy. I det første draft er kernen uspoleret. Du sidder måske og fedter rundt i v15_final_FINAL_v2, og her kan det være en god idé at se tilbage: Hvad var det egentlig, du havde på hjerte?

Ligeledes kan den første præsentation også findes frem, hvis du for eksempel skal skrive en casefilm – du har højst sandsynligt pointen og den klare tankerække liggende dér.

GULDET LIGGER I VIRKELIGHEDEN

Når man spurgte ind til inspiration, fandt de fleste af vores gæstelærere den i deres hverdag og i virkeligheden. Beatpoeten Claus Høxbroe omtalte sit vindue som et fjernsyn, og Mads og Christian Tafdrup lytter til andre cyklister, når de holder for rødt lys og, og suger ekstra til sig af samtaler, ordstillinger og talemåder på caféer. Ved at tage afsæt i det virkelige er det nemmere at være ægte og troværdig.

FIND IND TIL MELLEMKØDET

Med utraditionelle formuleringer og overraskende pointer vækker man folks opmærksomhed. Som Peter Dinesen sagde: "Det er kedeligt at høre om fx Socialdemokraterne. Men hvis du kan drage en parallel mellem noget så interessant som mellemkød og et af Socialdemokraternes politiske standpunkter, ja, så kan du få folks opmærksomhed og få dem til at læse videre".

Fra kvalitet til mellemkød – på Tekstlinjen fik vi et kig ind bag facaden og ind i hjernen på nogle af de dygtigste skrivere i landet. Og der var naturligvis utallige andre pointer, guldkorn, skarpe indsigter og brugbare skriveøvelser, der blev givet videre og som i dag lever videre i både blyanter og tastaturer landet over.

Vi glæder os til at Tekstlinjens Hold 2 begynder i her til februar. Udover en masse bekræftede gæstelærere kan vi også afsløre, at Peter Metcalfe ikke blot vil være at finde på listen over gæstelærere, men at han for Hold 2 bliver fagansvarlig sammen med Clara – som vikar for Katrine Jo Madsen, der går på barsel i februar.

Med ønsket om et velskrevet og inspirerende 2019 til alle.

 
Overblik: Gæstelærere på Tekstlinjens Hold 1:
 
Christian og Mads Tafdrup. Skabere af 'En Frygtelig Kvinde'
 
Cille Varslev. Filosof og underviser på Parsons
 
Claus Høxbroe. Digter og poet
 
Claus Skytte. Kreativ strateg, forfatter og foredragsholder
 
Dorte Nielsen. Center for Kreativ Tænkning
 
Frederik Preisler. Kreativ direktør og stifter, Mensch
 
Hans Christian Steffensen. Facebook & Instagram
 
Hans K. Froschauer. Senior art director, Ogilvy
 
James Godfrey. Kreativ direktør, CP+B
 
Johan Køhler. Senior tekstforfatter og partner, &Co
 
Jørn Duus. Tv-vært og tekstforfatter
 
Kim Skotte. Kulturanmelder, Politiken
 
Line Bilenberg. PR-agent og journalist
 
Louis Pilmark. Tekstforfatter, Nord DDB 
 
Maja Nyvang. Forfatter, retoriker og radiovært på Radio 24syv
 
Marie Louise Munter. Tekstforfatter, foredragsholder og bestyrelsesmedlem, Miss Word
 
Marie Maegaard. Lektor på Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
 
Per Vers. Rapper
 
Peter Andreas. Selvstændig tekstforfatter
 
Peter Dinesen. Senior tekstforfatter, &Co
 
Peter Martin Ginsborg. Executive Creative Director, UncleGrey
 
Peter Metcalfe. Kreativ direktør og stifter, The Unicorn
 
Rico Gade. Head of creative agencies, Google Danmark
 
Robert Cerkez. Kreativ direktør og partner, &Co
 
Stefan Sahl. Senior tekstforfatter, Nord DDB (nu &Co)
 
Søren Christensen. Strategisk direktør, Client Service Director og partner, RBLM
 
Thomas Falkenberg. Tekstforfatter, Better Call Falkenberg
 
Thomas Hartmann. Stand up-komiker
 
Tom Lundquist. Kreativ direktør og ejer, Eiffel
 
Tue Rossel. Senior tekstforfatter, &Co
 
Will Rust. Executive Creative Director, Ogilvy (nu Pandora)
 
Samt de to fagansvarlige, Clara Prior-Knock, der er senior tekstforfatter på Nord DDB og Katrine Jo Madsen, som er kreativ direktør på Ogilvy