Klumme: De danske vælgere ved godt, at Fake News er et fænomen, man bør forholde sig til under det aktuelle folketingsvalg. Vi er endda mere bevidste om fænomenet end borgere i andre lande. 

Det viser et nyt globalt forbrugerstudie, ”Wave X”, som IUM’s internationale netværk udfører hvert andet år. Studiet afdækker forbrugerholdninger, inklusive deres holdninger til medier. 

Forbrugeranalysen kaster også nyt lys over flere aspekter af folketingvalget 2019 og den valgkamp, der blev indledt i mandags.

Det står klart, at Fake News er et nyt fænomen i en dansk valgkamp, men danskerne er relativt bevidste om, at de skal forholde sig til det. Analysen gør os dog ikke klogere på, hvorledes den enkelte dansker definerer ”Fake News”. I Wave-analysen definerer man ikke ”Fake News” nærmere for de adspurgte, men det nævnes i specifik kontekst med Facebook og Cambridge Analytica.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Facebook opfattes af de fleste som arnestedet for Fake News, og danskernes generelle forhold til Facebook er under forandring, viser Wave-analysen. Men det skyldes mest Cambridge Analytica-sagen, hvor tredjepartsselskabet Cambridge Analytica høstede data fra 87 millioner Facebook-brugere gennem en uskyldigt udseende app. 

I dag siger 50 procent af danskerne i vores analyse, at de stoler mindre på Facebook end før, og det er afledt af Analytica-skandalen. Lige på dét punkt er vi danskere faktisk ret enige med borgere i andre lande.

Blandt de danskere, der siger de er interesseret i politik, mener hele 66 procent, at Facebooks troværdighed er svækket, siden Analytica-sagen kom frem i marts 2018.

Tab af troværdighed

I de kommende uger skal politikere og deres rådgivere agere i en medieverden, hvor alle digitale medier, herunder sociale medier, har tabt lidt troværdighed i befolkningen. Tabet er mindre blandt de yngre borgere, der har en alder, så de er opvokset med internettet. Ikke mindst de 16-24-årige – hvor nogle er førstegangsvælgere i 2019 - tillægger sociale medier en høj troværdighed.

De ældre vælgere tror derimod mest på de traditionelle medier og på deres nære relationer, og ældre er meget skepiske over for det, der kommer ud af at søge på nettet. 

Men uanset et mere forpjusket image, end ved valget i 2015, er Facebook svær at komme udenom i en valgkamp. Den digitale sociale kæmpe har stor indflydelse på de emner, vi danskere taler om og interesserer os for, bekræfter Wave X-analysen. 

Et paradoks, når Facebook aktuelt er ramt af vigende troværdighed. Blandt de digitale medier, bredt defineret, er Facebook nu det medie med absolut laveste troværdighed.

Men Facebook har stadig stor gennemslagskraft, når 85 procent af danskere ugentligt bruger Facebook. Vi er storforbrugere af Facebook som kilde til nyheder, underholdning, relationer, tidsfordriv, og andet, men vi har i dag en større fornemmelse for, at det, vi møder i vores feed, ikke nødvendigvis er troværdigt.

Paradokset er en hovedpine for spin doctors og andre rådgivere; de må at tage bestik af, at Facebook fortsat har enorm gennemslagskraft, men en svækket troværdighed hos befolkningen.

Retfærdigvis synes jeg, det skal tilføjes, at Facebook, da valget gik i gang, åbnede døren til maskinrummet. Facebook har åbnet for, at alle kan se aktive Facebook-annoncer fra de forskellige politiske partier, deres målgruppe og mediespend.

Twitter beskrives ofte som ”niche” mediet for journalister og politikere. Twitter nyder langt større troværdighed end Facebook – især blandt yngre. Twitter bruges af 20 procent af befolkningen.

Tillid til de gamle medier

Hvis politikere og deres kampagnestab tror, at de frem mod 5. juni roligt kan afskrive de traditionelle medier – både som reklameplatform og redaktionel optræden – så skal de nok tro om igen.

De såkaldt traditionelle mediekanaler nyder nemlig stor tillid i befolkningen, viser Wave X-analysen.

Danskerne har generelt høj tiltro til de traditionelle medier. Mere end folk i andre lande. 

Traditionelle medier inkluderer tv, radio, aviser, magasiner, m.m.; altså medier, hvor nyheder og andet typisk kurateres af en redaktion. En fortolkning er, at vi en befolkning, der har tiltro til autoriteter og myndigheder, og det smitter af på forholdet til vores medier.

Vi har næppe før haft så mange politiske kommentatorer som nu. De tolker for fuld damp på valgkampen, og de har rent faktisk en rolle at spille, indikerer Wave-studiet.

Unge og ældre danskere nærer stor tillid til ”eksperter”. Derimod er vi meget skeptiske over for kendisser, bloggere, m.m. set i forhold til folk i andre lande.

God valgkamp!

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.