Klumme: Forleden kunne man læse en artikel her hos Markedsføring om “insourcing-bølgen”, og hvad den gør ved mediebureauerne. Det var spændende læsning, hvor to mediebureauer kom med deres bud på, hvorfor denne bølge ruller, og hvordan fremtiden kommer til at se ud. 

Men det var dog ikke alt, jeg kunne nikke genkende til her fra “den anden side af bordet”. 

LÆS OGSÅ: INSOURCING-BØLGEN RULLER - MEN DISSE TING VIL ANNONCØRER IKKE RØRE VED

Hos Clarion Copenhagen Airport har vi valgt at insource på både marketing- og PR-fronten. Det er der flere grunde til, men den primære er nærheden. 

Vi har arbejdet med nogle dygtige bureauer, men vi må alligevel erkende, at for en virksomhed som vores, der i dén grad handler om mennesker, så er nærheden essentiel. 

De personer, der står for de sociale medier, skal være fysisk til stede på hotellet, så de kan fange alle de små øjeblikke, der gør et ophold eller en konference hos os unik. 

Så rækker det simpelthen ikke at sidde på et kontor inde i byen. Ligeledes gemmer der sig mange gode historier på hotellet, som let bliver overset, hvis ikke man er på udkig efter dem. 

Alle de sjove ting der sker her, som vi taler om i kantinen eller over kaffen, kan være svære at dele med et bureau. Her har insourcing en kæmpe fordel. 

Hvorfor skulle vi ikke kunne tiltrække og fastholde talent? 

I artiklen blev der også peget på, at insourcing-bølgen bliver udfordret i fremtiden, fordi det bliver svært at konkurrere med bureauerne om talent, fordi talenterne hellere vil arbejde med flere brands i stedet for ét. 

Selvom jeg er enig i, at konkurrencen om talenter er skarp, fordi vi jo er et lille land med en begrænset talentmasse, køber jeg ikke præmissen om, at alle talenterne helst vil arbejde for mange brands på bureauerne. For virksomhedssiden kan noget andet.

Når man arbejder for ét brand, så har man mulighed for fordybelse. Man har mulighed for at gøre tingene, som man gerne ville have gjort for kunden, hvis ellers der var timer nok på retaineren. Og man har større indflydelse på den kreative proces og strategien. Dét kan bestemt også give arbejdsglæde og faglig tilfredsstillelse. 

I forhold til fastholdelse kommer man heller ikke udenom nærheden. Man får en tættere relation til den virksomhed, man repræsenterer, når man fysisk møder ind der hver dag og taler med kollegerne. 

Man ser resultaterne first hand, man er tæt på beslutningerne, og man har ofte kortere fra idé til handling. Det er helt sikkert med til at fastholde medarbejdere på den lange bane. 

LÆS OGSÅ: BÅDE BUREAUER OG ANNONCØRER PRESSES AF INSOURCING

Jeg tror også på en hybrid-model

Hos Clarion Hotel Copenhagen Airport er vi en forholdsvis lille marketingafdeling. Det betyder selvfølgelig, at vi på nuværende tidspunkt ikke har en hel håndfuld specialister stående klar på hotellet. 

Vi er dog så heldige, at vi er del af Nordic Choice Hotels, og ser man på tværs af et hovedkontor for koncernen og de 174 hoteller, så kan vi rigtig mange ting inhouse. 

På kædeniveau er vi i gang med at opruste på inhouse-kompetencer, fordi vi ser stor værdi i netop at have dygtige medarbejdere helt tæt på. 

Men ligesom Dansk Annoncørforenings adm. direktør Holger Wilcks også peger på i artiklen, så tror jeg også, at fremtiden for langt de fleste kommer at bestå af en hybrid-model, hvor man kombinerer bureau og inhouse. 

For engang imellem er det sundt for en virksomhed at blive set på med friske øjne og blive udfordret lidt - men på samme tid kan mange ting eksekveres inhouse. 

Eksempelvis har vi som kæde netop lanceret et nyt koncept på vores lufthavnshoteller, som er udarbejdet af et bureau, men som vi selv eksekverer. På den måde kan vi tage bureauets ideer og gøre dem nære på hvert enkelt hotel. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.