Klumme: Hvad er innovation, og hvorfor er det så svært at komme op med den næste idé, der springer alle forventningerne? Vi vil så gerne udvikle og skabe det nye ”sort”, men hvorfor sker det så ikke?

Jeg var for år tilbage til et seminar, hvor fremtidsforsker Anne Skare mente, at alt allerede er opfundet, vi skal blot sætte det sammen i en ny kontekst. Jeg ved ikke helt, om jeg køber denne tanke, men det er spændende at arbejde ud fra.

Ser vi os blinde på, at alt skal være ”helt” nyt, eller mangler vi evnen til at sammensætte allerede kendte ting på en ny måde?

 

Jeg tror på, at innovation sker, når mennesker arbejder sammen og tænker skævt sammen. Og at flere mennesker samlet giver et bedre resultat end at sidde alene med sine tanker og ideer. 

Innovation skal der skabes rum og tid til. Det skal prioriteres af ledelsen og leves af medarbejderne.

 

Det er svært, når omsætningen skal nås, når næste marketingplan skal effektueres, når budgettet strammer til, men har vi råd til at vente?

 

LÆS OGSÅ: DEN FYSISKE BUTIK HAR EN STOR FREMTID

 

 

Jeg ser gerne, at innovation kommer på agendaen, på samme vis som opfølgning på budgettet, at vi prioriterer innovation og ikke blot køber endnu et konsulenthus ind for at gøre os ”innovative” (helt fair med lidt inspiration).

 

Hvordan kommer vi videre? Det hele begynder med dig selv. Udfordrer du din organisation, og taler du innovation? Har I defineret, hvad innovation er hos jer? Måske du kunne begynde med at sætte allerede kendte løsninger sammen på en ny måde.

 

Så er du i gang...