KLUMME: Vi har hørt det utallige gange. Dine handlinger fortæller mere om, hvem du er, end de ord, der kommer ud af din mund.

Walk the talk hedder det på konsulentsprog. “Lad vær med at sige, hvad folk skal gøre, men gør det”.

Mange organisationer og virksomheder har også fokus på netop det at handle og helst gøre en forskel. De vil være grønne, sunde, økologiske, så længe det lugter af, at de gør en forskel. For tyve år siden skulle alle have et socialt ansvar, nu skal man have finde et verdensmål, de kan kæmpe for.

Men måske er der mere ide i at gøre det modsatte.

Ikke at man skal bekæmpe et verdensmål, men derimod ”Talk the Walk”.

For hvordan ved du, hvad du skal sige og tale om, før du har handlet?

Ved at finde ud af, hvad der er værd at tale om, ved at se på, hvordan organisationen tidligere har handlet, kan dine handlinger måske bedre give mening.

Så ved du også, om det er meningsfuldt, det du taler om.

Juice med et godt hjerte

Virksomheder skal tjene penge og organisationer skal kæmpe for en sag, men når det sker i kombination med at gøre en forskel, styrker det arbejdet betydeligt. På den måde bliver strategien ikke kun ord, men en handling, der giver sympati.

Sundhed og velgørenhed er oppe i tiden. Som befolkning lever vi mere usundt og bliver mere syge, og der er en national interesse i at få danskerne til at være mere aktive.

Et eksempel på en virksomhed som indirekte har hyldet ”Talk the Walk” inden for sundhed og har opdaget, at de har en sund sag at kæmpe for, er juiceproducenten Rynkeby.

Med sine cykelhold har Rynkeby skabt en branchestandard for, hvor langt man kan nå i arbejdet på at gøre en forskel.

Men det begyndte ikke med interesse for at være sociale eller have fokus på sundhed. Ideen om at cykle til Paris opstod i 2001, da en medarbejder havde fået konstateret rygerlunger og ville gøre noget for sig selv.

Han havde en ide om at cykle til Paris og samle penge ind, og det blev belønnet af ledelsen. Der blev samlet knap 40.000 kroner ind på første tur og pengene blev doneret til børnekræftafdelingen på Odense Universitetshospital.

Idag kender alle til Team Rynkeby Fonden, der er en selvstændig velgørenhedsorganisation med Rynkeby som hovedsponsor. Rynkeby dækker de administrative udgifter, så alle indsamlede midler går ubeskåret til kræftramte børn.

Team Rynkeby er gennem årene også vokset til at være en nordisk aktivitet, og de 40.000 kroner er gennem årene blevet til omkring 147 millioner kroner på nordisk plan.

Rynkeby er ikke længere kun kendt som en juiceproducent, men som cykelhold eller skulle man sige velgørenhedsorganisation, der kan få statsministre og toppen af erhvervslivet til at cykle for en god sag.

Ænder for håb

Der er god mening i at kombinere det at gøre en forskel med sport. Det har mange velgørenhedsorganisationer fået øjnene op for og flere laver særlige indsamlingsaktiviteter, der også i sig selv kommunikerer sagen.

Nogle gange er det fokus på penge som træder tydeligst frem, men bedst er det, når det bruges til at understøtte en ide, hvor organisationen også bruger det til at teste, hvad den egentlig mener og hvor den bør udvikle sig.

En af de velgørenhedsorganisation som viser en ny vej med at handle for at finde ud, hvad den mener, er KidsAids, der samler penge ind til syge og svage børn i Danmark.

KidsAid er massivt til stede ved den store golfturnering Made in Denmark, hvor publikum støtter den gode sag ved at købe pibeænder, der kan bruges, når der laves birdie på banen. En birdie er, når en spiller klarer et hul 1 slag under, hvad hullet er normeret til. Hvert år samler KidsAid mange hundrede tusinde kroner ind ved salg af ænder.

Men organisationen er nok bedst kendt for GolfAid, også kendt fra tv-programmet, Stjernegolf, hvor kendte danskere dyster om titlen som Danmarks uofficielle golfmester.

Arrangementet giver KidsAid en mulighed for at donere over en million kroner til børneafdelingerne på en række hospitaler. Stifteren Søren Bach, fik ideen til KidsAid ud fra tanken om at kombinere sin interesse for golf med velgørenhed og organisationen har et defineret formål om at skabe “trivsel, håb og glæde for syge og udsatte børn og unge i Danmark”.

Størstedelen af overskuddet fra KidsAid går til børnehospitaler i Danmark, mens en mindre del går til unikke oplevelser og støtte til børn og unge.

På ganske kort tid er KidsAid blevet et eksempel til inspiration for de store velgørenhedsorganisationer i, hvordan det kan lykkedes at skabe en flad organisation, der tænker inden den handler.

Som organisation skal du handle. Det ligger i alle organisationers DNA, men måske kan der være en ide i at droppe at sætte fokus på analyser og diagnoser, og i stedet bruge energien på at tænke og tale. Og tro på at meningen og handlingerne nok skal komme efterfølgende.