Klumme: Det ligner umiskendeligt, herfra hvor jeg sidder, at Instagram er blevet Mark Zuckerbergs nye legeplads, i stedet for hans oprindelige tumlerum - Facebook. 

Med test-lanceringen af Instagram checkout i USA i sidste måned, er det blevet tydeligt, at Facebook-stifteren i høj grad har Kina og kinesiske sociale medier som sin store inspirationskilde. Specielt når man ser på nogle af de ændringer, som de to platforme har undergået gennem de sidste par år, ikke mindst med de ligheder som kan spores til den kinesiske app WeChat. Her tænker jeg på Messenger, Facebook store, annonceformater og nu også checkout-funktionaliteten i Instagram - vi mangler, at han snart udvikler et betalingssystem, som lægger sig mellem købet og virksomheden og dermed også agerer bank, hvad det fører med sig af fordele og cashflow.

Efter at have besøgt Tencent, som står fadder til WeChat, det kinesiske sociale medie, der rummer alle kendte, vestlige sociale medier lige fra Facebook, Instagram, Messenger over YouTube til Amazon, iTunes og betalingsfunktionalitet a la Mobile Pay og Apple Card, står det meget klart, at Zuckerbergs inspiration kommer herfra. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

WeChat er nemlig et socialt supermedie på speed - det rummer alle tænkelige funktionaliteter og involveringsmekanismer og lidt mere til.

Vi kender kun meget lidt til WeChat i Europa, da app’en er lukket for ikke-kinesiske brugere. Men det er blevet meget tydeligt for mig, at Zuckerbergs hedeste drøm faktisk befinder sig i Kina. Han kigger dybt i de sociale medier og communities, der dominerer riget i midten; WeChat ér mediet! Kan han opnå bare en brøkdel af, hvad Wechat og Tencent har opnået af brugerinvolvering og ikke mindst, hvad de må med deres kinesiske data og sammenkøringen på tværs af platforme, står han stærkt i kampen om de vestlige brugeres opmærksomhed og sociale medie habitus.

Kinas digitale økonomi buldrer derudaf på 20. år. Med mere end 800 millioner borgere på nettet, har Kina på mange måder overhalet Europa (og USA). Både i kompleksitet, i forhold til digital infrastruktur, mobiladgang til nettet og ikke mindst i måden de tilgår sociale medier og handler via nettet på. 

Det har Zuckerberg naturligvis fået øje for i Kina, og det fik han for år tilbage, det er bare først nu, det slår igennem på hans platforme. De adfærdsmønstre, som de sociale medier i Kina formår at arbejde med, er interessante at studere, når der skal lanceres interpersonelle funktionaliteter til et socialt medie som Instagram (og Facebook). 

Den måde som kineserne arbejder med gamification og spilteori på i deres apps er unik og ikke noget, jeg har set magen til i lang tid. Som vi alle ved, er Kina fuldstændigt ureguleret i forhold til, hvad data kan og må bruges til på tværs af platforme. 

Kina er de facto blevet en innovationsmotor, der i højeste gear bare kører derudaf, drevet af statskapitalisme, ingen dataetik og med en innovationskraft, der er fire gange hurtigere end resten af verden. 

Hvis data er den nye olie, så er Kina det nye mellemøsten, hvor data flyder frit fra jorden. Bare vi børster lidt i ørkensandets overflade, vælter der personfølsomme data ud af jorden, lige klar til at bearbejde til bedre og hurtigere involvering på digitale platforme.

Det giver Kina den fordel, at de via denne statskapitalisme kan indtage tech-industrier, deres data og igangsætte nye digitale teknologier, der virker - det gør de ved hjælp af en uset hårdt tunet motor, der kører på statsstøttede virksomheder. 

Det har Zuckerberg også luret, hvorfor han bliver nødt til at følge med i en ellers før uset hastighed. Derfor udvikler han funktionaliteter til Facebook og Instagram i et ellers uset højt tempo. Det handler nemlig til syvende og sidst om at binde brugerne tættere på hinanden og ikke mindst deres umiddelbare behov for at forbrug og drive deres daglige kommunikation via hans platformene. Jeg syntes faktisk, det er smart og godt set af ham. 

Det er derfor også nærliggende for mig at stille spørgsmålet: Hvorfor forsøger vi ikke herhjemme at afprøve netop denne strategi. 

Tage danske dataideer og afprøve dem i den kinesiske dataguldgrube; provokerende, ja, men hvorfor ikke - for derefter at få det rettet til og sendt tilbage til Danmark i en form, der kan tilpasses vores normer og strengere dataetiske regler og datasikkerhed. Det samme kunne også gøre sig gældende for digital markedsføring og eShops. Et hurtigt kig på de digitale økosystemer, som eksempelvis førnævnte Tencent og Amazons pendanter Tmall og JD.com, hvor man på dygtigste vis holder de kinesiske forbrugere inde i et loop af facinerende kommunikation og aktivering. 

Det må få enhver dansk onlinemarketingchef til at plirer med øjnene. For selvom det er markedskapitalisme i sin hidtil mest ekstreme, kyniske form, er der så meget mere fra Kina at lære for os europæere.  

Så lad os gøre, som Zuckerberg øjensynligt gør; lad os lære af de bedste, som de har gjort igennem århundrede - vi har tiden til det. Lad os ruste os til fremtiden, ved at træne vores algoritmer og data i øst; inden øst, bliver en del af vest.

Nysgerrig på den kinesiske tech-revolution? Tag med Dansk Markedsføring og China Experience på studietur til Shanghai fra 8. til 13. september