I kølvandet af corona-pandemien stormer eCommerce frem, men samtidig styrtdykker forbrugernes gode brandoplevelser.

Det fastslog Roald van Wyk, European Brand Experience Lead, Accenture Interactive, ved Dansk Markedsførings M Talk, ”Post-Pandemic Ecommerce”, 26. november.

– For mig er det ultimative eksempel på, hvor galt det kan gå at finde i Oslo, sagde han og viste billeder af en Coop-butik i den norske hovedstad, hvor det flød med varer købt online til afhentning overalt.

Han fortsatte:

– For mig et det et vidnesbyrd om, at infrastrukturen til at håndtere eCommerce-boomet slet ikke er på plads.

Han mener, at eCommerce i vid udstrækning hidtil er blevet betragtet som ”nice-to-have”, når marketingkronerne er blevet fordelt i virksomhederne, men den går ikke i en tid, hvor markederne konstant åbner og lukker, og hvor det at have styr på sit eCommerce-setup er blevet forretningskritisk.

Der er ikke megen sammenhæng mellem Carlsberg-brandets Mads Mikkelsen-fortælling og online-virkeligheden. Foto: Fra Roald van Wyks præsentation.

Det betyder heller ikke, at marketers skal slå op i banen, da store dele af onlineverdenen kan forekomme kold og klinisk og uden kobling til virksomhedens øvrige branding

Men sådan bør det ikke være.

– Det er her marketers og kreative kommer ind i billedet. Der er masser af muligheder for at skabe gode brandoplever, hvis man har modet til at genopfinde den måde, brandet præsenterer sig på online, sagde Roald Wan Dyk ved M Talk’en, hvor Christina Boutrup, journalist og Kina-ekspert, også kom med flere eksempler på, hvordan brands i Kina – der er langt foran Danmark på eCommerce-området – formår at skabe gode brandoplevelser online.

Du kan se eller gense M Talk: post pandemic ecommerce herunder. OBS! Kun for medlemmer.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger