– Alle Maersk-brands har skåret omkostninger væk og digitaliseret under pandemien. Eller i alle andre udfordringer, de har stået i. Og de er alle vokset. 

Sådan lød det fra Louisa Loran, tidligere VP Global Customer Centric & Digital Transformation, A.P. Møller Mærsk, da Dansk Markedsføring lancerede det første i en række af ”M Talks”.

Det skete under overskriften ”Marketing in a time of crisis”, hvor også Peter Field, kendt som “The Godfather of Effectiveness”, talte.

Louisa Loran talte i øvrigt netop på dagen, hvor Mærsk landede et fornemt tredje kvartalsregnskab efter at have opjusteret forventningerne til 2020 to gange på en måned. 

Og hun er ikke i tvivl om, at netop marketers bør være helt centralt placeret, når det gælder om at lede en organisation gennem både kriser og digitale transformationer.

– Marketers har en unik position for at hjælpe virksomheden gennem kriser. Blandt andet fordi de har både den kreative og den analytiske side af hjernen med sig. 

Cyberangreb truede mod på digitalisering

På seminaret tog Louisa Loran udgangspunkt i 2016, hvor koncernen gik fra at stå på to til at stå på ét, forstærket ben. Og hvor en ny strategi begyndte at tegne sig.

– Vi stod over for at skulle definere en ny retning. Vi skulle skille os af med 25 procent af forretningen, olie og energi, som ikke længere var relevante områder og i stedet fokusere på at bygge en fremtidssikret forretning inden for transport og logistik, sagde hun.

Men en uge efter af den nye strategi var vedtaget, blev Mærsk ramt af et alvorligt cyberangreb…

" Impact’en af digitalisering stod krystalklar for os gennem cyberangrebet.
Louise Loran | tidl. VP Global Customer Centric & Digital Transformation | A.P. Møller Mærsk

– Og når man står for knap en fjerdedel af verdenshandlen, og ens telefoner og laptops ikke virker, så lurer der en stor risiko. Nemlig at man vælger at stoppe en ny strategi, sagde Louisa Loran og tilføjede:

– Impact’en af digitalisering stod krystalklar for os gennem cyberangrebet. Men hvad der kunne have skræmt mange væk, fik os heldigvis kun til at gå efter transformationen med større beslutsomhed, sagde Louisa Loran og tilføjede:

– Vi så, hvordan Mærsk også enten kunne være en accelerator eller en kæp i hjulet på alverdens virksomheders vækst. Men med den nye vision og strategi har vi nu gjort Mærsk relevant – ikke bare i dag, men også i morgen.

Se eller gense M Talk: ”Marketing in a time of crisis” med Peter Field og Louisa Loran herunder.

Nyt initiativ fra Dansk Markedsføring

Louisa Loran og Peter Field var på scenen i forbindelse med første udgave af en ny seminarrække online: M Talks.

Initiativet kommer i kølvandet på coronakrisen, der har sat en stopper for en af årets helt store marketingkonferencer herhjemme: Digital Copenhagen.

" Det nye initiativ rækker videre end Digital Copenhagen.
Christian Grønning | konferencechef | Dansk Markedsføring

Med M Talks kan store dele af programmet stadig opleves, men nu i mindre ”bidder”:

Årets Digital Copenhagen-program vil således blive præsenteret i fem webinars af en times varighed i de kommende uger.

Men det nye initiativ rækker videre end Digital Copenhagen, forklarer Christian Grønning, konferencechef i Dansk Markedsføring, der står bag M Talks og Digital Copenhagen:

– Vi lægger ud med Digital Copenhagen-temaerne, som vi længe har arbejdet på at stykke et stærkt program sammen til. Men med det nye format tilpasser vi os samtidig en ny, digital virkelighed, og planen er at fortsætte med M Talks i det nye år, siger han.

De første fem M Talks er gratis at deltage i for alle, der har købt billetter til Digital Copenhagen og for medlemmer af Dansk Markedsføring.

Ikke-medlemmer kan købe en billet til 995 kroner, hvilket inkluderer et digitalt medlemskab af Dansk Markedsføring. 

Interesseret i kommende M Talks?

M Talk: Post-Pandemic Ecommerce

Læs mere og tilmeld dig her

M Talk: Future Business Models in a post-purpose and post-pandemic era

Læs mere og tilmeld dig her