5G venter lige om hjørnet, og der er flere gode grunde til, at annoncører og bureauer allerede nu begynder at interessere sig for den næste generation af lynhurtig, mobil netværksteknologi.

Det mener bl.a. John Carney, SVP Industries, Communications & Media, hos CRM-giganten Salesforce.

- 5G vil muliggøre det, der undertiden kaldes "hurtige data" - data, der indsamles, hentes og opereres med i hastigheder og mængder, som vi ikke kan forestille os i dag, siger han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

5G-hastigheden bliver op til 100 gange hurtigere end den, vi i dag kender fra det mobile 4G-netværk (måske endda hurtigere), mens latency (den tid det tager et budskab at rejse på tværs af et netværk, red.) bliver 50 gange mindre.

Det betyder bl.a., at man meget sjældent vil skulle vente på, at en side loader, og det er blot en af de ting, ”5G-revolutionen” vil føre med sig.

En anden er, at den megen data og hastigheden kan benyttes af salg og marketing til at skabe langt mere avancerede kundeoplevelser end dem vi kender i dag. Ikke mindst i detailhandlen.

- Et eksempel er, at det sandsynligvis bliver almindeligt at gå ind i en butik og finde ud af, at sælgerne, bevæbnet med information om din adfærd og dine præferencer, straks kan oprette en skræddersyet shopping oplevelse. Det er jo langt fra en digital annonce, som dukker op på din e-mail-konto, siger John Carney. 

Bureau-direktør: Derfor er 5G interessant

Lasse Clarke Storgaard, der står i spidsen for Mediabrands-bureauet Reprise Digital i Norden, påpeger, at 5G bliver en essentiel digital infrastruktur. Ikke blot til mobilen, men også til at understøtte Internet of Things (IoT).

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER: KLIK HER.

Dertil kommer, at Danmark har ambitioner om at være i front, når det gælder udrulningen. Senest i 2020 skal borgerne have adgang til lynhurtigt 5G-internet, lyder ambitionen

Alene af den grund er 5G relevant for danske annoncører og deres rådgivere at beskæftige sig med, mener Lasse Clarke Storgaard:

- Annoncørerne får adgang til at indhente og benytte sig af data i en højere kvalitet og langt hurtigere end i dag. Forestil dig, at du kan opsætte et Skype møde, hvor teknologien aldrig driller, siger Lasse Clarke Storgaard og ridser en række marketing-relevante råd om 5G op herunder: 

  • Der er ingen vej udenom. 5G betyder, at alle mekanismer og markedsforhold bliver endnu mere komplekse for CMOs.  
  • Den svimlende hastighed i 5G betyder, at annoncører kan nyde godt af en lynhurtig ad-load tid. Det er godt nyt. Al ventetid, der kan elimineres, sikrer, at brugerne ikke klikker væk.  
  • Gladere brugere. Det er sandsynligt, at Ad Blockers bliver mindre relevante, fordi mediebrugernes oplevelser med irrelevant reklame nedbringes til ingenting. 
  • I dag omtaler annoncemarkedet mobile som en særlig kategori - mobil modsat stationær. I en 5G verden er alt mobilt. Det giver ikke mening at skelne.  
  • 5G er på mange måde en win-win for annoncører, medier og forbrugere. Én faktor er dog, at programmatic auktioner skal produktudvikles. Programmatic auktioner bør formentlig tilpasse sig, hvis de skal kunne udnytte den svimlende hastighed, som data kan behandles med. 
  • Markedsføring: Især retail i første runde. Der kommer en eksplosion af tech indenfor oplevelsesbaseret markedsføring, hvor man eksempelvis vil kunne se flere AR og lignende tiltag blive brugt til at berige købsoplevelsen.
  • 5G betyder, at store mængder content kan udsendes lynhurtigt. Annoncører må belave sig på at skulle levere mange flere content formater, der passer til flere devices. 
  • De kreative løsninger vil spille en endnu større rolle end nu.  Med 5G kan marketers servere reklamefilm i 4K kvalitet, og de kan i endnu højere grad levere personligt rettede budskaber. Det lækre content kan leveres straks, til de rette kunder, udenom servere.