Kreativitet & Kommunikation opfordrer brancheorganisationens medlemmer til i højere grad at sikre en større diversitet på ledelsesniveau.

- Når vi rammer et vist niveau, så er posterne besat af mænd. Hvis man virkelig ønsker større diversitet, så er man nødt til at være bevidst og træffe nogle strukturelle beslutninger, for det kommer ikke af sig selv, siger  Tine Aurvig-Huggenberger, CEO hos Kreativitet & Kommunikation.

Udmeldingen kommer efter Markedsføring de seneste dage har sat fokus på diversitet i reklamebranchen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Sidste år offentliggjorde OECD, ifølge Magisterbladet, tal, der viste, at kvinder i 2017 indtog 27,5 procent af job i “ledende positioner” i Danmark. Det placerede Danmark som nummer 34 ud af 43 OECD-lande - under OECD-gennemsnittet på 32,5 procent - og dårligere end de øvrige nordiske lande.

Tal fra brancheorganisationen viser, at 80 procent af de 160 medlemsvirksomheder har mænd på CEO-posterne. Det er - også selv om flere medlemsvirksomheder er ledet af stiftere og ejere - et meget konkret bevis på, at der bør skrues op for konkrete initiativer for at sikre, at flere kvinder får muligheden for at stryge til tops, mener Tine Aurvig-Huggenberger.  

- Bureauerne bør arbejde med deres talentmasser, og man bør aktivt vælge og pege på kvinder. Så er der mange, der siger, at man skal gå efter den bedst kvalificerede. Mit svar til det er, at nu har det i tusindvis af år været en kvalifikation i sig selv at være mand, siger hun og fortsætter: 

- Man skal også være bevidst om, at definitionerne af kvalifikationer ikke er noget, der er faldet ned fra himlen på stentavler. Definitionerne af kvalifikationer er skabt af majoriteten - og hvis den er mænd, så afspejler det netop det.

Godt for forretningen

Hvad gør KreaKom konkret for at skabe større diversitet i branchen?

- Vi opfordrer med jævne mellemrum bureauerne til at gøre noget ved det. Det handler ikke kun om køn - det handler også om forretning, siger Tine Aurvig-Huggenberger.

Hvorfor?

- Vi er en branche, som lever af at hjælpe kunder med at give både kunder og deres produkter den bedst mulige placering i markedet. Hvis ikke vi som bureauvirksomheder formår at have diversitet, så er der en overhængende risiko for, at vi som branche misser nogle afgørende pointer i forhold til at have den ene halvdel af befolkningen, siger Tine Aurvig-Huggernberger.

Hun tilføjer: 

- Vi ved også ret meget om købsadfærd - og vi ved, at det ofte er kvinder, der træffer købsbeslutninger. Så ud fra et forretningsmæssigt synspunkt er det helt plimmelim, hvis ens bureau ikke afspejler det - også på ledelsesniveau.

Barsel til mænd

I 2018 offentliggjorde Københavns Universitet forskning, der viser, at ”mænd og kvinders indkomst stort set udvikler sig parallelt indtil fødslen af deres første barn, hvorefter kvinders arbejdsindkomst falder brat umiddelbart efter fødslen.”

Tine Aurvig-Huggenberger mener, at ”det er åbenlyst, at mænd bør have mere barsel.” Der er nemlig ingen tvivl om, påpeger hun, at det ofte begrænser kvinders karrieremuligheder, hvis de tager det meste af barslen.

- Nu er det i årevis blevet sagt, at familierne selv kan finde ud af at fordele barslen mellem mor og far. Jeg er egentlig et meget liberalt menneske, og jeg har det sådan, at det er jeg overbevist om, at de godt kan, siger hun og fortsætter:

- Men det er ikke raketvidenskab. Hvis kvinden tjener mindst, og man sidder ved spisebordet og taler om, hvem der skal have længst barsel, så bliver det kvinden. Og så kommer hun også til at tjene mindst fremover, fordi hun tager mest barsel. Det bliver cirklens kvadratur. 

Så hvad skal man gøre?

- Der er kun en løsning, og det er, at mænd skal have de samme rettigheder som kvinder. Jeg mener, at det største anslag mod ligestillingsprojektet var, at man indførte retten til et års barsel uden at dele rettighederne mellem forældrene. Så derfor skal mænd have barsel - med løn. For i sidste ende er det for familierne et spørgsmål om økonomi. Selvfølgelig er det sådan, siger Tine Aurvig-Huggenberger.

Hun anerkender, at også i reklamebranchen er der masser af mænd, der ikke har fulde barselsrettigheder, men påpeger dog at hendes medlemmer har adgang til Dansk Erhvervs barselsfond.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.