Audi brød isen på sponsorfronten, da det som det første verdensbrand uden for gamer-verdenen indgik en stor aftale med et esport-hold i 2017, Astralis, og det har givet så gode resultater, at satsningen nu udvides.

Det fortæller Morten Friis-Olsen, Head of Marketing, Audi Danmark, der sammen med Audi i Tyskland er ansvarlig for aktivering af partnerskabet, der med den nye aftale også omfatter Future FC.

- Det er et nyt og spændende kapital i vores esport-samarbejder med Astralis Group, der allerede har givet os rigtig meget som brand, siger han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Også hos Astralis Group er der tilfredshed med det udvidede samarbejde med Audi.

- Audi var ikke bare med fra start i Astralis, de var også en vigtig del af vores lancering af Origen og nu tager vi så sammen skridtet videre ind i en verden, der på mange måder passer perfekt ind i de to selskabers fælles værdier, lyder det fra Jakob Lund Kristensen, CCO og co-founder af Astralis Group, i en pressemeddelelse.

Han bakkes op af Morten Friis-Olsen:

- Med Future FC, der er et FIFA-hold, træder vi endda ind i verden, vi kender særdeles godt, da vi i forvejen har mange sport- og specielt fodboldpartnerskaber, heriblandt med Bayern München, Tottenham Hotspur og FCK, siger Audis danske Head of Marketing.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

En nybilskøber af en Audi er cirka 55 år gammel, så Audis satsning på esports-partnerskaber – der også internationalt er omfattende i dag – handler primært om branding, om at støve brandets image lidt af og om at leve op til bilmærkets slogan, Vorsprung Durch Technik, ved konstant være ”en aktiv og attraktiv del af en innovativ verden eksponeret i fantastiske oplevelser”, som Audis danske Head of Marketing formulerer det.

Det nye partnerskab omfatter foruden digital eksponering og synlighed på Future FC-trøjen også et tæt samarbejde mellem Audi og Astralis Group om at udvikle ”nyskabende content og fan engagment”.

Hvad kunne det være?

- Vi kommer til at aktiver partnerskabet ude hos forhandlerne med gaming-dage, og vi har planer om at udvide vores samarbejde med ungdomsfodboldturningen Dana Cup om en esport-udgave af denne, siger Morten Friis-Olsen.

Siden Audi trådte ind i esporten er flere andre store bilbrands fulgt efter, heriblandt Honda, Subaru, Mercedes-Benz og BMW. Det vidner om interessen for store brands i at indgå sponsorater og samarbejder hold og spillere i den hastigt voksende esport.

Herhjemme bl.a. har fået Danske Spil, YouSee og Hungry.dk bl.a. tidligere meldt sig på sponsorfronten.

Audis aftale med Future FC er ”flerårig og af markant direkte økonomisk værdi”, lyder det i meddelelsen, og det ønsker Morten Friis-Olsen ikke at uddybe.

- Men jeg tror da, at de fleste danske Superliga-klubber nok ville være misundelige, slutter han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.