Da den britiske popstjerne, Ed Sheeran, tog kontakt til ketchup-brandet Heinz på Instagram og sagde, at han havde en idé til en TV-reklame.

“Yo @heinz, I have an idea for a TV ad if you wanna do one, if not I won’t be offended”, skrev sangeren, og svaret kom prompte: ”Yo yourself @teddysphotos we’re all ears”.

Nu kører filmen derude, men fungerer det, og virker det ærligt?

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Vi spurgte Bates’ strategiske direktør og partner, Knuth.

- Ed Sheeran er vel nok en af verdens bedste singer-songwriters, men er han også reklameskribent? Ja. Han rammer absolut min indre vesterbroer og rækker kærkomment alle arbejderdrenge en hånd, når følelsen af ikke helt at være fine nok i bloggernes nordiske køkken rammer udenfor skabet, siger han og tilføjer:

- Ed viser, at man gerne må tale Michelin-kulturen lidt ned på jorden. Og nede på jorden er lige præcis det, Heinz Ketchup står for.

Tattoo og kærlighed

Ed Sheerans kærlighed til Heinz ketchup har været kendt i mange år. 

Han har Heinz’ logo tatoveret på sin venstre arm, efterspørger altid Heinz på restauranter og ser altid helst, at han har en eller to flasker Heinz ketchupflasker med sig på turné. 

Og i forbindelse med parløbet, er der endda også kommet en "Edchup" ud af det.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Heinz er skide-svær at få ud af flasken, men til gengæld altid besværet værd, selv når man rammer skjorten. Og den har Ed fanget her. Den der Heinz-ånd, siger Knuth.

Men er det troværdigt?

- Ikke alene er det troværdigt - måske fordi vi kender forhistorien – men faktisk virker det som om, han synes, det er rart at få sit lille manuskript på strimmel. Og den slags er ellers stærkt afslørende. 

- Virker det? Jeg er med og elsker, at vi ikke er vidner til endnu en købt endorsement, men en ægte udveksling af kærlighed. 

Reklamen kommer til sin ret

Så vil du kalde det et scoop for begge parter?

- Helt klart. Kunstnere af den nye generation har opdaget, at sendefrekvens sælger plader, og Ed får således tv-tid i rå mængder. Og hvis brand og kunstner er på samme breddegrad, har de begge noget at vinde. 

- Og her bliver en reklamemand glad for at have bekendt kulør til en presset kunstart: Reklamer. For med dette lille samarbejde kommer reklamen til sin ret, siger Knuth og tilføjer: 

- Reklamer siger - i modsætning til bloggersnigere og cupcake-konkurrencer - tingene lige ud. Hej, jeg hedder Ed. Jeg elsker Heinz. Køb du også Heinz. Det smager vildt godt på alt muligt, og hvis du hænger med i 30 sekunder, kan du se mig gøgle lidt på en alt for fancy restaurant.

- Edchup-hjelm er den nye jordbærhjelm - så tak, Heinz og Ed, for en lille, ægte perle.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Se filmen her.