Hvem stoler du mest på, hvis du gerne vil prøve en ny læskedrik, en ny duft eller en ny restaurant? Reklamerne eller vennerne?

De fleste vil nok sige vennerne - og netop dét er grundlaget for den succes, som den to år gamle Aarhus-virksomhed Brandheroes er i fuld gang med at bygge op: Senest har kosmetik-kæden The Body Shop valgt det danske bureau som ny global kunde.

Brandheroes har siden starten i foråret 2016 engageret flere end 10.000 mikro-influenter og bloggere som brand-ambassadører i næsten 40 lande, alene i 2018 er flere end 100 nye kunder kommet til og udviklingen afspejler sig da også i omsætningen, der er vokset fra 2,4 mio. kroner i 2016 til forventet 11,5 mio. kroner i indeværende år.

Og CCO Rasmus Arendt Nielsen, der stiftede Brandheroes sammen med Thomas Bro i foråret 2016, er heller ikke bleg for at sætte tal på omsætningsforventningerne til 2019: 23 mio. kroner:

- Vi er i stand til at dokumentere meget markante stigninger i eksponeringen af vores kunders produkter, og det er noget af det, der gør, at vi har oplevet så stor fremgang på meget kort tid, siger han.

Digitaliseret Word of Mouth

Rygtet om de danske social selling-eksperter spreder sig da også præcis på samme måde som den service, de selv tilbyder brands: Som ringe i vandet.

The Body Shop er et godt eksempel: The Body Shop Danmark kan således fx berette, at fire ud af deres fem bedst performende butikker i Danmark i 2017 havde Brandheroes-ambassadører tilknyttet.

Derfor fik konceptet international opmærksomhed fra hovedkontoret i England - som altså nu også har valgt at samarbejde med Brandheroes på globalt plan.

- Der er masser af virksomheder og bureauer, der formidler kontakt til store bloggere og influenter, men vi har skabt et globalt marked omkring vores evne til at identificere små og mellemstore influenter med stor gennemslagskraft og høj interaktion på de sociale medier og engagere dem som brand-ambassadører, siger Rasmus Arendt Nielsen.

Mikro-influenterne er altså ikke reality-babes, sportsstjerner eller andre højtprofilerede personer, men helt almindelige mennesker med en vis indflydelse og følgerskare på de sociale medier.

- I bund og grund kan du kalde det en digitalisering af mund-til-mund-markedsføring, og det sikrer kunderne en ellers svært tilgængelig omtale af produkter, ydelser eller begivenheder, siger Rasmus Arendt Nielsen.

App, webshop og egen valuta

Blandt Brandheroes’ kunder finder man i dag navne som L’Oréal, Yves Saint Laurent, Visit Switzerland, Unicef, Dyson, Primark, Bestseller, Normal og senest altså The Body Shop.

Og de har siden sidste sommer - ligesom de øvrige kunder og de tilknyttede mikro-influenter - kunnet nyde godt af Brandheroes seneste opfindelse:

En app, der samler alle virksomhedens tilknyttede influenter, og som gør det muligt for Brandheroes at skubbe kampagner ud til influenterne i specifikke målgrupper.

Det foregår på følgende måde:

Influenterne tilgår kampagnebriefet fra en kunde og uploader deres content til godkendelse hos Brandheroes’ content-team.

Når content er godkendt, kan det deles på influenternes egne sociale medieprofiler, hvorefter influenterne honoreres i såkaldte Brandcoins - en slags ”valuta”, som efterfølgende kan bruges som betalingsmiddel i Brandheroes’ webshop.

- Brandcoins og webshop er med til at fastholde influenterne, og det giver brands mulighed for at pre-seede deres produkter og se, hvordan de bliver modtaget, siger Rasmus Arendt Nielsen.

Og det er populært: Post On Demand-modellen har siden sommer vundet så betydeligt indpas, at influenterne nu i gennemsnit deler 100 stykker content dagligt gennem app’en.

- Vi kan in-app pushe en bestemt kampagne, hvor influenterne eksempelvis skal ned i supermarkedet og købe en nylanceret læskedrik, tage et billede i overensstemmelse med kampagnebriefet og efter godkendelse dele det på de sociale medier, siger Rasmus Arendt Nielsen og tilføjer:

- På den måde kan vi aktivt drive trafik til forhandlerne og skabe salg af kundens produkter samtidig med, at influenterne genererer content og skaber opmærksomhed på de sociale medier. Har influenterne nok følgere tilsammen, skaber det en påvirkning i en bestemt retning, og det er noget, som vores kunder har taget vældig godt imod.

Du kan se en video om Post on Demand-modellen her.