- Vi vil selvfølgelig aldrig kunne komme en eventuel ”ond tro” til livs, men for dem, der ønsker at lave professionel markedsføring inden for rammerne, er der ingen tvivl om, at det skal stå på et fundament af viden, siger Tine Aurvig-Huggenberger CEO i brancheorganisationen Kreativitet & Kommunikation. 

Det er TV 2, der har afsløret, at mindst 16 danske virksomheder har brugt børn i markedsføringen uden at indhente samtykke fra forældrene. Over for TV 2 kalder direktøren for Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl, det for både ulovligt og dybt uetisk.  

Advokat med speciale i markedsføringsret, Heidi Højmark Helveg, betegner området som “det vilde vesten”, mens Dansk Annoncørforenings adm. direktør, Holger Wilcks, har taget afstand fra lovbrud og peget på “uvidenhed” som årsagen til problemet.  

Tine Aurvig-Huggenberger mener, at “det er åbenlyst at virksomheders etiske adfærd spiller en større og større roller for forbrugerne.”  

- Og jeg tror bare, at det er dårligt for forretningen på den lange bane, at blive associeret som nogle, der ikke er professionelle og bryder den samfundsmæssige kontrakt. Med det siger jeg også, at ingen professionelle virksomheder har interesse i, at få deres markedsføring karakteriseret som det vilde vesten. 

Hun kalder sagen "en utrolig ærgerlig historie”: 

- Både fordi vi ved, hvor mange virksomheder, der er opmærksomme på lovgivningen og følger regler og vejledninger, men i høj grad også fordi, der højst sandsynligt er forældre og borgere, som mister tilliden til virksomheder, hvilket i sidste ende skader alle.” 

Tine Aurvig-Huggenberger mener videre, at sagen først og fremmest er et bevis på virksomheders manglende kendskab til reglerne. 

- Og det er vores opfattelse, at dem (medlemsvirksomheder, red.) vi snakker med, er opmærksomme på de mulige problemstillinger, der kan være ved netop influencer-markedsføring og det særlige ansvar og de særlige regler, der følger med, når markedsføringer omhandler børn og unge, lyder det fra Tine Aurvig-Huggenberger. 

Hun mener desuden, at der er flere hensyn at tage: 

- Ét er spørgsmålet om forældre-samtykke, men derudover kommer spørgsmål om reklamemarkering, kommunikation til børn generelt og etiske overvejelser. Virksomhederne, bureauerne og influenceren selv kan alle blive draget til ansvar for reklamemarkering og mangel på samme - og når der er tale om markedsføring rettet mod børn og unge er kravene netop intensiverede, lyder det fra Tine Aurvig-Huggenberger.  

Hun fortsætter: 

- Det etiske spørgsmål er i vores optik vigtigt at diskutere og selvom juraen i den sammenhæng ikke spiller en rolle, anbefaler vi altid, at vores bureauer indleder en dialog med deres kunder, bl.a. når man udvælger markedsføringskanaler, herunder influencere.   

Kreativitet & Kommunikation-bossen ønsker ikke at gå ind i en diskussion om konsekvenser.  

- Vi har ikke mulighed for at gå nærmere ind i en vurdering af konkrete konsekvenser, da det er et spørgsmål for domstolene. At tage stilling til en eventuel konsekvens ville ydermere kræve langt større indsigt en blot de præsenterede oplysninger i de konkrete artikler, lyder det.