At bygge et nyt parcelhus hører ikke til blandt de mest almindelige kreative greb, når et reklamebureau skal hjælpe en virksomhed eller et brand med at sætte en dagsorden.

Det er ikke desto mindre præcis, hvad bureauet Umwelt netop har gjort for Velux Danmark for på bedst mulig måde, via et interaktivt website, at vise livet i en dansk familiebolig – med og uden ovenlys.

Susanna Beranova, marketingchef i Velux Danmark, siger om projektet:

- Vi ved, at danske parcelhusejere ikke kan forestille sig, hvilken kæmpe forskel ovenlysvinduer skaber i netop deres hustype. Den udfordring har vi sat os for at løse sammen med Umwelt, og med kampagnen håber vi, at mange boligejere populært sagt vil se lyset.

Set lyset har juryen hos det internationale award-site FWA (Favourite Website Awards), for her kårede man i går aftes Velux-sitet som ”Site of the Day”.

En anden målgruppe

Kampagnen er seneste skud på den del af Velux Danmarks marketingstrategi, som retter sig mod ejerne af landets 800.000 parcelhuse. En satsning, der tog sin begyndelse i efteråret 2017.

Indtil da havde Velux stort set udelukkende markedsført sig over for tømrerne, arkitekter og forhandlere, men sammen med Umwelt har man gennem det seneste år arbejdet målrettet på også at bygge præference op for Velux-vinduerne hos parcelhusejerne.

LÆS OGSÅ: FØRSTE VELUX-KAMPAGNE FRA UMWELT

For at vise forvandlingen med ovenlys har Umwelt - ud over at bygge et parcelhus - udviklet en interaktiv kampagnefilm, der lader brugeren gå en tur igennem et dansk parcelhus.

Undervejs kan man slå ovenlys til og fra, og dermed med det samme se hvordan lysindfaldet, miljøet og ikke mindst storylinen i filmen ændrer sig.

- Ved at konstruere vores eget parcelhus fik vi mulighed for at filme samme location med og uden ovenlysvinduer – og samle optagelserne i én film, siger Martin Michael Hansen, CEO i Umwelt.

Taktik og branding

Turen rundt i parcelhuset begynder på et digitalt oplevelsessite, der fungerer som centrum for kampagnen.

Sitet giver brugeren mulighed for at lære produkterne at kende sideløbende med, at de fremgår i filmen.

På den måde samles brandfortælling og taktisk salg i én fortælling, og det er der en god grund til:

- Hos Umwelt oplever vi i stigende grad, at vores kunder går med på tanken om at integrere taktisk salg i brandkommunikationen, siger Martin Michael Hansen og tilføjer:

- Forbrugere er nemlig ofte langt mere modtagelige over for taktiske budskaber, når de bliver serveret, som en integreret del af brandoplevelsen, så vi arbejder meget med at udvikle digitale løsninger, der netop kan varetage den form for brugeroplevelse.

Gå en tur i huset her - og se kåringen fra FWA her.

Herunder kan du se en casefilm - efterfulgt af en timelapse om bygningnen af kulissen til parcelhuset - credits under filmen.

Casefilm

VELUX CaseFilm English sub from Umwelt on Vimeo.

Timelapse

Credits

  • Client: Velux Danmark, Velux Sverige: Susanna Beranova
  • Bureau: Umwelt A/S
  • Project Management: Lucinda Herforth, Ida Sganzerla
  • Director: Christian Bagger
  • Executive Producer: Allan Stenild
  • Creative Director: Esben Sohl
  • Frontend Development: Hallur Kárason
  • Art Direction: Andreas Kryger
  • Tech Lead: Kasper Worm Andersson
  • VFX: Resetfilm: Dennis Bahnson