- Det går vanvittigt hurtigt derude, siger Martin Brems, der står i spidsen for det strategiske marketingbureau Brems & Co., efter at have deltaget på studieturen China Tech Tour. 

Her fik han et indblik, hvad det folkerige land har at byde på på tech- og marketing-fronterne. En tur, der bl.a. bød på et besøg hos Alibaba, JD.com og Hub Xnode.

KOM TIL GRATIS SEMINAR: KINA - DEN STORE TECH REVOLUTION. KLIK HER.

Hvad var det vigtigste du lærte på turen?

- At innovationshastigheden er ekstrem høj, og at de kinesiske virksomheder virkelig formår at tilgodese kundernes behov ved hjælp af teknologi og kreativitet, siger han.

Har du et eksempel?

- Det gælder bl.a. inden for Gamification. Jeg har set mange gode cases på området, men intet, der kan hamle op med WeChats indsats i Kina, hvor kunderne fx via app’en kunne oprette sin egen ”kaffebar”. Den nåede ekstremt bredt ud, siger Martin Brems, der har en baggrund fra bl.a. LEGO’s innovationsafdeling, reklamebureauet Nørgård Mikkelsen og som marketingchef hos Netcompany. 

- Kina bærer også præg af, at det er et meget stort marked, hvor det – sammenlignet med herhjemme – er relativt enkelt at skalere forretningen, siger han og påpeger, at Kina med godt 800 millioner internetbrugere er verdens største og på mange områder mest avancerede digitale økonom.

Derudover bed Martin Brems mærke i, at der er et stort fokus på omkostninger i Kinas iværksætter- og forretningsmiljø, som de færreste herhjemme nok kan genkende.

- Vi besøgte en virksomhed, der på halvandet år var vokset fra ingenting til 50 medarbejdere og bliver spået en stor fremtid. De boede i nedslidte lokaler og medarbejderne knoklede døgnet rundt. Ville de have noget at drikke, så kunne de trække en Cola i en automat ude på gangen. Mod betaling, forstås, siger Martin Brems.

KOM TIL GRATIS SEMINAR: KINA - DEN STORE TECH REVOLUTION. KLIK HER.

Har du taget noget med hjem fra turen, som du bruger i dit daglige arbejde?

- Ja, og der vender jeg igen tilbage til hastigheden og den evige jagt på hele tiden at være længst fremme i skoene, når det handler om tech, innovation og marketing. Det mindset bruger jeg i vid udstrækning i min dagligdag, siger han og slutter:

- Det andet område er de kinesiske virksomheders tilgang til AI, data og adfærd. Det har åbnet mine øjne yderligere for de store muligheder, der er for at tilgodese kundernes behov meget præcist fremover, hvis man formår at kombinere tingene på den rigtige måde.

Dansk Markedsføring og China Experience arrangerer en studietur til Shanghai fra 8. til 13. september, men allerede 20. marts kan du gratis deltage i seminaret ”Kina – den store tech revolution”.