Det er godt, at Forbrugerombudsmanden trækker en streg i sandet og melder fire influenter til politiet for ikke at overholde markedsføringsloven.

Det vurderer Martin Wiinholt, CEO for influencer-bureauet Gonzo Media.

- Det er et skridt i den rigtige for branchen generelt, at Forbrugerombudsmanden indskærper reglerne. Det kan trække i den rigtige retning, siger Martin Wiinholt.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Han bakkes op af Rasmus Kolbe, der også er kendt som Lakserytteren og som er kreativ direktør og partner i CUBE:

- Det er kun godt, at Forbrugerombudsmanden er begyndt at tage influencer-marketing så alvorligt. Det ser jeg som et tegn på, at branchen er ved at modnes, siger han og fortsætter:

- Det kan måske også være med til at luge ud blandt de brodne kar i branchen, og det hilser vi selvfølgelig velkommen.

En hel del at komme efter

Ordene falder som en reaktion på, at Forbrugerombudsmanden har politianmeldt fire influenter for skjult reklame.

Forbrugernes vagthund har undersøgt 37 influenters kommercielle opslag, mens der er taget stikprøver af en række profiler med over 100.000 følgere på sociale medier som Instagram og Facebook.

Og den viser, at det stadig er svært for en del i branchen at befinde sig på den rigtige side af markedsføringsloven.

Fire af influenterne blev meldt til politiet, 10 influenter fik en ”indskærpelse”, mens otte måtte ”orienteres” om lovgivningen.

Overrasker det høje antal dig?

- Nej, det gør det ikke. Især på Instagram ser man ofte, at influenterne ikke altid husker tydeligt at markere, når der er tale om reklame, siger Martin Wiinholt.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Lidt sent ude

I Forbrugerombudsmandens undersøgelsen indgik kommercielle opslag på Instagram, Facebook, YouTube og på blogs.

Influenterne blev udvalgt efter flere kriterier. Heriblandt var de influenter, som Forbrugerombudsmanden tidligere har ”orienteret” om reglerne.

Dertil kom stikprøver blandt influenter på sociale medier, der har over 100.000 følgere og kommunikerer på flere sociale medier.

Martin Wiinholt hilser Forbrugerombudsmandens offensiv på influenter-fronten velkommen, men ærgrer sig samtidig over, at den har ladet vente på sige.

- Det har taget sin tid, og reglerne har ikke været glasklare. Vi har eksempelvis måttet hyre jurister ind for at fortolke de retningslinjer, der tidligere er blevet udstukket, siger han.

Top-influent: Lige regler for alle

Top-influenten Irina Olsen, der har 191.000 følgere på Instagram, har tidligere slået til lyd for, at alle influenter overholder overholder spillereglerne for markedsføring, så hun er også positiv.

- Reglerne bør følges af alle og have konsekvenser for alle, der ikke følger dem. Ellers bør reglerne reguleres, siger hun og tilføjer: 

- De (reglerne, red.) skal være fair og gælde for alle. De (Forbrugerombudsmanden, red.) må holde øje med alle på de sociale medier og ikke kun to procent (af influenterne, red.).

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.