Sidste år snuppede Canon og Uncle Grey en Advertising Effectiveness Award for en branded content-strategi, der vendte et faldende salg til vækst – og nu er parterne på banen med en ny kampagne under paraplyen #FindAmazingEverywhere.

Frontfiguren er Alex Høgh Andersen kendt fra HBO-serien ”Vikings”, som i løbet af kampagneperioden rejser rundt i Norden og poster fotos og content.

Alt indhold skabes on-the-go og i samarbejde med brugerne igennem Instagram-stories.

- I løbet af rejsen lader vi brugerne på Canons nordiske Instagram-account bestemme Alex’ tur, siger Josephine Winther-Poupinel, Director of Operations & Client Services, og tilføjer: 

- Undervejs kan de fx stemme om hvilke billeder, der skal tages, hvor Alex skal tage hen, eller om de tør at lade ham power slide ned af en trappe med 50 cm sne. 

Og det vil brugerne gerne.

"Overvældende respons"

24 timer efter kampagnen var lanceret, havde launch-filmen på Instagram opnået 1,2 millioner unikke afspilninger. 

Desuden blev antallet af følgere på Instagram-profilen fordoblet i perioden fra 40.000 til over 80.000, og der er i gennemsnit 30.000, der ser hver story med Alex Høgh Andersen.

Hos Canon Nordic er der da også stor begejstring for resultatet indtil videre: 

- Vi afvikler reelt set en kampagne, hvor udvikling af content er mere eller mindre ude af vores hænder, så er det fantastisk at opleve den overvældende respons, kampagnen har fået indtil videre, siger Cathrine Stenemyr, der er Channel Business Developer hos Canon. 

Kampagnen kommer konkret i anledning af lanceringen af en ny spejlløs kameramodel, men indskriver sig også i Canons flerårige banded content-strategi.

Content løfter forretningen

- Vi har fokus på at skabe content, som folk ikke anser som en reklame, men som noget de gerne vil tage aktivt del i. Og strategien har allerede skabt forretningsmæssige resultater for os i Norden, siger Cathrine Stenemyr. 

Og det kan ikke benægtes.  

Siden Canons content-strategi blev søsat i starten af 2017, er det lykkedes at øge markedsandelen på de spejlløse kameraer fra seks procent til 17 procent - samlet har satsningen sikret Canon en ROMI på 4,4. 

Følg med i Alex Høgh Andersens rejse på Instagram her, hvor du også kan se launch-filmen, og hils på ”Vikings”-stjernen i en special made film herunder. 

Og så kan du i øvrigt læse mere om Canons content-arbejde i det nye nummer af bladet Markedsføring, der udkommer i næste uge.