AKQA Danmark har udviklet et nyt globalt brandsite for Carlsberg sammen med bryggeriets globale brand-team, der har hjemme på hovedkontoret i Valby.

Bureauet vandt opgaven efter et pitch, hvor et af de vindende principper var at fjerne dét fra sitet, som brugerne allerede ved og i stedet besvare deres spørgsmål.

Det lyder indlysende, men de fleste brands ”er så fokuserede på at fortælle om sig selv, og hvem de gerne vil være, at de helt glemmer, hvad brugeren gerne vil vide”, lyder det i en pressemeddelelse.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Christopher Bak Billing, der er Global Brand Manager hos Carlsberg, uddyber:

- Du får intet overflødigt smidt i nakken og ikke gentaget det, som alle ved og elsker ved Carlsberg, siger han og fortsætter:

- Vores ønske var, at Carlsberg.com i sig selv skulle kunne fungere som det, vi kalder et “betterment” for brugeren – altså et tiltag, der enten forbedrer øl-oplevelsen eller skaber en bedre morgendag for os alle – og den opgave må man sige, at AKQA har løst til punkt og prikke.

Carlsberg svarer på Google

Nysgerrige brugere møder allerede Carlsberg.com på verdens største søgemaskinge, Google. Hvis man f.eks. spørger How many calories in a Carlsberg?, får man et svar, som Carlsberg ejer i form af en snippet øverst i søgeresultatet.

Klikkes der på det, bliver man ledt ind på et svar på Carlsberg.com, som så igen leder dig videre til mere relateret indhold på sitet.

Det handler dermed først og fremmest om at imødekomme brugernes behov og derefter give dem mulighed for at opleve brandets større fortælling.

- Et godt brandsite handler om at ramme den rigtige balance mellem relevant indhold, hvor man giver brugeren lige præcis det, de forventer og positionerer brandet uden at være for pushy, lyder det fra Nicolai Smith, Executive Creative Director hos AKQA Danmark i meddelelsen.

- Så når den tilfredse bruger har fået svar på sit spørgsmål i søgeresultatet på Google, er hun klar til at høre på alt det andet, brandet også gerne vil fortælle, fortsætter han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Baseret på et 170 år gammelt purpose

Løsningen er en del af Carlsbergs nye brandstrategi, der bygger på virksomhedens konstante jagt efter at gøre alt lidt bedre end i går – også den verden, vi lever i.

Den tanke stammer direkte fra brygger Jacobsens ”gyldne ord” om Carlsbergs nu over 170 år gamle purpose.

- Som brand er vi stolte over de mange opfindelser og tiltag, som vi har stået bag gennem årene. Vi vil gerne gøre verden til et bedre sted, og det vil vi gerne vise. AKQA’s nye løsning er en helt naturlig forlængelse af den tanke og præsenterer den på smukkeste vis. Vi er meget tilfredse. Det er altid sjovt at arbejde med folk, der forstår og respekterer det brand, de arbejder med, slutter Christopher Bak Billing.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Du kan se en film om det nye site herunder.