Effekten af marketing-indsatser – og målingerne af disse – diskuteres ofte. Ikke mindst når det handler om sociale medier.
 
Hos accessory brandet Hvisk er Michael Aoun, CEO, imidlertid ikke i tvivl om, at Social Media-kampagner er effektive.
 
- Sociale medier er de bedste online medier til at drive salg, men det er naturligvis ikke en magisk tryllestav, der tryller alt om til guld, siger han. 
 
- Produkter, som ikke kan sælges andre steder, kan heller ikke nødvendigvis sælges gennem kampagner på Facebook, fortsætter han.
 
Har I erfaring med produkter, som ikke fungerer i SoMe-kampagner?
 
- Vi oplever naturligvis, at der ind imellem er produkter, som ikke fungerer i salgskampagner, selv om vi har afprøvet diverse segmenteringer og forskellige muligheder, men det giver data/viden tilbage, som vi kan bruge til at udvikle vores produktstrategi fremadrettet.
 
- I øjeblikket giver vores kampagner pengene otte gange igen. Altså for hver gang vi bruger 100 kr. på annoncering, så får vi 800 kr. tilbage i omsætning.
 
Hvisk-CEO: Hyr et bureau
 
Hvordan håndterer i kampagnerne i dagligdagen?
 
- Vi må bare erkende, at udviklingen på SoMe sker hurtigere, end vi kan nå at følge med. Der dukker hele tiden nye tekniske kampagne- og annoncemuligheder op, og vi har derfor valgt at outsource arbejdet til bureauet Spasiba.
 
- Det giver god mening for os, fordi bureauet specifikt dyrker SoMe kampagne-disciplinen og har gjort det til deres core-business. Derudover frigiver det også ressourcer internt hos os.
 
Har du et godt råd til andre annoncører?
 
- Ja, man skal kigge på hele regnestykket. Der skal naturligvis være en tilpas stor markup på produktet til at dække udgiften til markedsføring, således at der stadig er god indtjening, når alle omkostninger er fratrukket. 
 
- Vi har produkter i forskellige prisklasser, og vores erfaringer siger klart, at der er størst effekt på produkter som koster over 300 kr. Produkter, som er billigere, bliver tit for dyre at kommunikere med henblik på direkte konvertering til salg. 
 
- Og så skal man finde nogen, der er rigtig dygtige til at udvikle og drifte kampagnerne, fremfor selv at gøre det. Merværdien ved at outsource arbejdet til specialister, overstiger langt prisen ved at gøre det.
 
Bureau: Forventningsafstemning er vigtigt
 
Det er jo godt nyt for ejerne af Spasiba,  Nicolaj Sandberg og Jeppe Conrad Larsen.
 
- Vi er super glade for samarbejdet med Hvisk. Det vigtigste element i en god kampagne, der skal konvertere til direkte salg, er et salgbart produkt, og det må man sige, at Hvisk har, lyder det i kor fra bureau-ejerne.
 
De bliver tit spurgt om, hvilken ROI man som kunde kan forvente. Det er umuligt at sige på forhånd, specielt med uprøvede produkter på et nyt marked, mener de.
 
- Vi vil aldrig love mere, end vi kan holde, og derfor er det vigtigt for os at forventningsafstemme. Vi kan ikke på forhånd sige, hvor mange konverteringer en kampagne giver. 
 
- Vi arbejder med mange forskellige kunder både store og små. For os er det vigtigste, at det skal være god forretning at gøre forretning med os, slutter Jeppe Conrad Larsen og Nicolaj Sandberg fra Spasiba.