Tech fylder stadig mere i CMO’ernes hverdag, og i virksomhederne kæmpes der ofte om, hvem der skal have mest indflydelse på tech-investeringerne.

Er det CMO’en eller CTO’en?

– Det er ikke en krig, der er brudt ud i lys lue, siger Kim Jong Andersen, direktør i Customer & Strategy hos EY, der i lighed med fx Accenture og Deloitte investerer massivt i den digitale rådgivning.

– Det er mere et spørgsmål om at udøve maksimal indflydelse i et teknologilandskab, hvor rigtig mange systemer og applikation begynder at konvergere og dermed skal integreres endnu mereIndflydelsen på tech-ressourcerne er desuden need-to-have, ikke nice-to-have, fortsætter han.

LÆS OGSÅ: CMO'ERNE SKAL OPPE SIG PÅ TECH-FRONTEN

Data er den nye olie

Kim Jong Andersen mener også, at de chefer, der i størst grad er lykkedes med at påvirke IT-investeringerne i deres favør, har fået direktionens opmærksomhed. Det er med andre ord evnen til at operationalisere data-anvendelsen, det drejer sig om i de kommende år.

Peter Boris Kreilgaard, Head of Marketing hos Coop.dk, vil se på ”krigen” fra en lidt anden vinkel.

– Og det er fra virksomhedens synspunkt og ikke, om det er CTO’en eller CMO’en, der løber af med sejren. I sidste instans er det nemlig virksomhedens samlede interesser, vi skal tilgodese, ikke en titel i toppen af en silo.

– Og når vi vil tilgodese virksomhedens samlede interesse, er det forbrugerne og alle de andre stakeholdere, vi skal fokusere på. Det er dog indlysende, at digitaliseringen kan betragtes som en arena, hvor flere kæmper om indflydelse, og CTO’en og CMO’en har jo ofte forskellige agendaer, fortsætter Peter Boris Kreilgaard.

Den digitale værktøjskasse udvides

Ifølge Kim Jong Andersen handler tech-håndteringen i disse år også i høj grad også om at styre risikoen i forhold til eventuelle fejlinvesteringer, hvilket gør teknologivalg til et strategisk spørgsmål.

Peter Boris Kreilgaard peger desuden på, at dagens CMO’er skal have et ”digitalt tankesæt” (samt ditto værktøjskasse). Og en evne til kontinuerligt at tilpasse sin organisation og den måde, der arbejdes på.

– I takt med at marketingfunktionen bliver mere og mere teknologiorienteret vokser behovet for et tæt samarbejde med CTO’en og dennes organisation. CMO-rollen træder længere og længere ind på (og i nogle tilfælde over) CTO’ens normale ansvarsområde.

Det må ikke ende med silotænkning.  Kun sammen sikrer de to funktioner en effektiv udnyttelse af de digitale investeringer.

LÆS OGSÅ: CMO'ERNE SKAL OPPE SIG PÅ TECH-FRONTEN

Så det er ikke muligt at udpege en ”vinder” af tech-krigen?

– Nej, ikke inden for enhver branche og til alle tider. Traditionelt har CTO’ens og CMO’ens verdener været meget forskellige. Kerneopgaverne, værktøjerne, baggrunden, etc. har ikke indeholdt mange lighedspunkter.

– Derfor skal der etableres et helt nyt samarbejde, hvor begge parter skal enes om en fælles agenda for organisationens IT-udvikling. En enkel opgave? Ikke altid. Men der er ganske enkelt ikke noget alternativ. Og tro mig: Det er et af de mest spændende steder at arbejde for det, alle reelt burde koncentrere sig om, nemlig at drive den bedste forretning på den mest ansvarlige måde, slutter Peter Boris Kreilgaard.

Vil Kim Jong Andersen pege på en mulig sejrherre i tech-krigen?

– Næppe, der er jo forskelle på virksomheders behov, og det skal rådgiverne forstå, før de anbefaler noget. Men nu taler jeg jo til marketers i dit medie, og her er det sikkert, at hvis CMO’erne ikke griber de muligheder, der ligger i de nye teknologier, bliver de overhalet indenom af andre forretningsdirektører, der helt naturligt går efter chancen for at maksimere deres indflydelse, slutter Kim Jong Andersen.

Denne artikel stammer fra den nyeste udgave af bladet Markedsføring, der 11 gange om året sendes ud til Dansk Markedsførings medlemmer.