Somme tider ligner reklame-ideer hinanden til forveksling.

Og man kan vel med en vis rimelighed sige, at Heinz’ opfindelse ”Caviar made from ketchup” minder en hel del om Carlsbergs og CP+B Copenhagens ditto fra sidste sommer: ”Beer Caviar”.

Carlsbergs kaviar blev lanceret i forbindelse med fodbold-VM i Rusland sidste sommer, og hvad var da mere oplagt end at kippe med hatten til værtslandet med en øl-kaviar?

Tidligere i år fik så Heinz tilsyneladende den samme ide. 

Denne gang dog i forbindelse med Valentines Day - til lejligheden passende omdøbt til ValentHeinz Day.

Masser af omtale, men …

Og ganske som Carlsbergs øl-kaviar gik verden rundt og ramte branchemedier som Adweek, The Drum og Resumé, så har også Heinz-kaviar fået masser af omtale.

Blandt andet i The Guardian og på Hypebeast.

Men hidtil har ingen – ud over den franske copycat-jæger Joe La Pompe – opdaget ligheden.

- Many press articles highlighted the incredible innovation made by Heinz, which turned his ketchup into caviar for Valentine's Day. But they forgot to mention that Carlsberg had done the very same trick one year ago! Copy or coincidence? In any case, it's an innovation that is not so innovative, skriver Joe la Pompe om ligheden.

Og det har man da også bemærket hos CP+B Copenhagen:

- Great minds think alike but thanks to Joe La Pompe for pointing out who came first :-) #carlsbergcaviar, skriver bureauet på Facebook.

Anonym reklamemand står bag

Bag pseudonymet Joe La Pompe gemmer sig en anonym, fransk reklamemand, som i slutningen af 90’erne og mest for sjov kastede sig ud i at finde eksempler på reklamer, der ligner hinanden.

Onde tunger ville kalde det kopi-arbejde, mens andre måske mere ville kalde det kreativ inspiration.

Ligesom man naturligvis ikke kan afvise, at der i en række af tilfældene kan være tale om rene tilfældigheder.

I det konkrete tilfælde er Monsieur Pompe dog ikke i tvivl…