Siden sidst i april har danskerne kunnet ”fylde digitale ølfustager” ved at scanne etiketter på Carlsbergs flasker og dåser – og dermed sikre sig to gratis fadøl på den lokale for enden af corona-tunnelen.

Og den idé ser ud til at være gået ret ind, lyder det fra Christopher Bak Billing, Head of Marketing & Sponsorships, Carlsberg.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Vi har på nuværende tidspunkt, hvor kampagnen også har været på TV i en god uges tid, over 9.000 oprettede digitale fustager, siger han til Markedsføring.

Han tilføjer:

- Dertil kommer mere end 14.000 scannede øl og overvejende positive tilkendegivelser fra kunder og forbrugere. Alene inden for de første 24 timer så vi omkring 2.000 oprettelser.

Mange vigtige kunder 

Ideen bag Øl for Øl – eller Adopt a Keg, som projektet hedder på engelsk - er enkel, og den har reelt to formål. I to etaper, forklarer Christopher Bak Billing:

- Ved at opfordre til scanning af dåser og flasker ville vi gerne i første fase opfrodre forbrugerne til at nyde en øl derhjemme, købt i supermarkedet, som jo har været åbent, også i lockdown-perioden, siger han.

Men vigtigst, rækker kampagnen ud til on trade, altså de cafeer, barer og restauranter, der netop nu er i gang med at åbne i regeringens såkaldte ”anden fase”, forklarer han:

- Det er meget vigtige kunder for os, så det er vigtigt for os at gøre en indsats for at hjælpe dem til at få hurtigt gang i forretningen igen, siger Christopher Bak Billing.

En ”trafik-driver”

Men barerne får vel ikke så meget ud af, at Carlsberg giver en omgang. Eller hvordan?

- Ideen er, at danskerne allerede i denne uge besøger deres stamværtshuse igen. Solen skinner, og vi skal støtte de genåbnede barer og restauranter og caféer. Carlsberg giver nogle omgange i samarbejde med indehaverne af beværtningen, kan du sige, og vi håber, at det inspirerer danskerne til at blive og købe en ekstra omgang eller to og komme igen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Christopher Bak Billing tilføjer, at man ser projektet som en ”trafik-driver, der tapper ind i en ny virkelighed”:

- Og så synes vi projektet passer fint ind i den klassiske Carlsberg’ske stil og tone. 

Hvad mener du med det?

- At vi har det samme fokus i alt, vi gør: Vi vil gerne drive vores forretning, samtidig med at vi gør noget godt for samfundet og Danmark. Vi vil gerne sikre en kontrolleret og sikker genåbning, der bliver en succes og vi inviterer danskerne til at besøge kunderne - og vi gør det altid både med seriøsitet og et glimt i øjet. 

Globale bureauer står bag

Bag projekt og kampagne står Grey Europe (herunder danske Uncle Grey) og AKQA København, der også står bag den succesfulde og prisvindende nye brand hjemmeside for Carlsberg-brandet, som lanceredes sidste år.

I de senere år har Carlsberg imidlertid samarbejdet med bureauet Yellow på dansk grund. 

Flere vil formentlig huske, at Yellow var med til at vinde Rambuk Grand Prix for Carlsberg Ny Dawn-casen i 2019 - sammen med IUM, CommunityContent, Staerbo Communication og Thinkhouse.

Hvorfor er Grey Europe og AKQA valgt til projektet og ikke Yelllow?

- Det skyldes, at ideen her faktisk kommer fra en workshop i Malaysia. Den blev samlet op af vores Global Brand Director her i København. Han tog fat i mig, og så rullede vi ideen ud i hjemmemarkedet Danmark, fortæller Christopher Bak Billing, der selv – inden han tiltrådte stillingen hos Carlsberg Danmark - var tilknyttet det globale brand team på Carlsberg.

Han tilføjer:

- Men lige nu arbejder Yellow faktisk på next step – en sommerkampagne der kommer ud primo juni.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Og Øl for Øl - eller Adopt a Keg - ruller også ud i andre lande nu?

- Ja, lige nu er den live i Malaysia, hvor den opstod, og vi forventer, at den kører videre. Men alt afhænger jo af situationen, af udviklingen og af de enkelte lande, siger Christopher Bak Billing og tilføjer:

- Den kører, hvor det giver mening for os. Det siger jo sig selv, at det kræver en vis markedsposition, hvis man vil have forbrugerne til at lege med på ideen. 

Se en film om initiativet her.