- Vi skal virkelig til at tage os sammen herhjemme, lyder det fra Martin Jagd Graeser, CEO & Founding Partner i det digitale bureau Kvantum Copenhagen, som netop er vendt hjem fra en studietur til Kina.

Her aflagde han bl.a. visit hos de kinesiske internetgiganter Alibaba og Tencent og teknologikæmpen Huawei.

Hvad var det vigtigste, du lærte på turen?

- De kinesiske onlinevirksomheder er langt, langt foran os. Deres udnyttelse af data er ganske enkelt fascinerende, siger Martin Jagd Graeser.

Som eksempel fremhæver han Alibabas fysiske retailkæde Hema, der er lysår foran de danske, europæiske og amerikanske, mener han.

- De formår at få offline og online til at smelte sammen på et niveau, vi slet ikke er i nærheden af. Samtidig er der fuldstændig styr på distributionen. Hvis man bor inden for tre kilometers afstand af et Hema supermarked, så garanterer de f.eks. levering inden for en halv time, fortæller Martin Jagd Graeser.

- Dertil kommer, at man via deres app kan få alt at vide om varerne i butikken, altså hvor og hvornår f.eks. grøntsagerne blev høstet og hvilken opskrift de kan bruges i. Ja, de tilbyder sågar at lave retten for dig og levere den hjemme hos dig, når de i realtid knuser dine indkøbsdata og finder ud af, hvilken ret, du har købt ind til, fortsætter den digitale bureaudirektør.

Hvad er – set fra et marketingperspektiv – det mest interessante i Kina lige nu?

- Det er, at de kinesiske onlinevirksomheder er bygget op på – og fortsat vokser ved hjælp af – stærke communities og massiv brug af gamification. Og slet ikke af annoncering. Det er jo lidt skidt for en gammel reklamekriger som mig, men også en øjenåbner, siger Martin Jagd Graeser.

Han kan også fortælle, at Kinas godt 800 millioner internetbrugere dagligt tilbringer tre timer på app’en WeChat (ejet af Tencent), der er et socialt medie kombineret med bl.a. en beskeds- tjeneste, mobilbetaling og meget, meget mere.

- Det er et eksempel på de kinesiske virksomheders fascinerende evne til at udnytte data på tværs. Ja, app’en kan endda benyttes til at bestille tid i det kinesiske sundhedssystem, og her er det, at det hele også bliver en smule skræmmende, siger Martin Graeser.

- Jeg gik faktisk konstant rundt og tænkte på George Orwells roman ”1984” og filmen ”Minority Report” under besøget. Kina har i dag har 170 millioner overvågningskameraer, hvilket – for at beskytte borgerne naturligvis, som propagandaen lyder – skal øges til 600 millioner inden for få år, siger Martin Jagd Graeser, der er ganske bekymret på den vestlige onlineverdens vegne.

- Kineserne investerer massivt i – og kan frit afprøve – meget avancerede systemer til håndtering af digitale kunderejser, hvilket allerede har bragt dem i førertrøjen. Når de vælger at rulle teknologien ud i resten af verden, så kommer Amazon og stort set alle de danske netkøbmænd til at fremstå noget tilbagestående sammenlignet med dem, slutter Martin Jagd Graeser.

Dansk Markedsføring og China Experience arrangerer en studietur til Shanghai fra 8. til 13. september, men allerede 20. marts kan du gratis deltage i seminaret ”Kina – den store tech revolution”.