Pernille Wendel Mehl, CEO for Danske Lotteri Spil, deltog i år for første gang på den kreative tech-festival South by Southwest (SXSW) i Austin, Texas. Og hun var positivt overrasket:

- Festivalen bød på et overflødighedshorn af indtryk om kreativ brug af teknologi, og der var rig mulighed for såvel faglig som personlig udvikling, siger hun.

LÆS OGSÅ: DANSK KREATIV: DET LÆRTE JEG PÅ SXSW 2019

Hvad tager du i særlig grad med hjem fra SXSW?

- Der var fire ting, jeg hæftede mig særligt ved. Det første er personalisering, hvor der var mange sjove og skæve bud på hvordan kommerciel kommunikation kan customizes den enkelte forbruger, for at give en helt unik oplevelse, siger Pernille Wendel Mehl.

Forudsætningen for at kunne personalisere budskaberne er tracking og bearbejdelse af alle data om forbrugerne, og det knytter an til den anden tendens på SXSW, som Pernille Wendel Mehl har bidt særligt mærke i.

- Det er hele det etiske og moralske aspekt af håndteringen af alle disse data, personaliseringen i den digitale verden forudsætter. Det handler bl.a. om datasikkerhed, transparens og ihærdige diskussioner såsom, hvem der egentligt styrer og designer de algoritmer, som bestemmer, hvad vi får at se og ikke får at se i den digitale verden?

- Og det fører os frem mod den tredje ting, jeg tager med mig hjem fra Austin. Nemlig nødvendigheden af en omfattende diskussion af dataejerskab og datahåndtering i årene fremover, og her er GDPR første step, siger Pernille Wendel Mehl.

Hvorfor er det vigtigt?

- På SXSW var der bl.a. en stand, hvor man ved hjælp af en gentest kunne få svar på en stribe spørgsmål som: ”Bør jeg spise sukker morgen eller aften?” og ”Er min fysik skruet sådan sammen, at det er bedst for kroppen at løbe morgen eller aften?”.

 - Det kan virke som en sjov gimmick – og dette var blot én af dem - men det interessante her er, hvem ejer disse data, og hvad sker der med mine gentest-data bagefter? Har vi tiltro til, at virksomheden ikke sælger mine data videre til 3. part f.eks. forsikringsselskaber? Her står virksomheder over for en stor udfordring omkring transparens og sikkerhed i datahåndteringen, men også det moralske ansvar, siger Pernille Wendel Mehl.

Den fjerde læring af SXSW er ifølge Pernille Wendel Mehl at Danmark er ganske godt med fremme, når det handler om digitalisering af kundeoplevelsen i retail-leddet. Bl.a. i form af selvbetjente løsninger i kiosker, butikker og supermarkeder.

- På det område gav SXSW mere inspiration til at vi også skal se efter robotter og deres stigende indmarch i flere kontekster.

Hvordan vil du bruge indtrykkene fra SXSW i din dagligdag?

- Det skal ske på flere måder. Inspirationen omkring den personaliserede kommunikation glider lige ind i det, vi arbejder med, men det væsentligste er nok den refleksion omkring moral, værdier og datahåndtering, festivalen har affødt, slutter Pernille Wendel Mehl.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.