Kreative og teknisk dygtige danskere er i høj kurs uden for landets grænser. Det mærker man hos det københavnske motion design studio Frame.

Virksomheden har gennem de senere år vundet stribevis af awards - bl.a. for sit arbejde for TV 3 Sport, Al Jazeera, Louis Poulsen, Jaguar og Porsche - og det seneste arbejde holder sig også i bilbranchen.

Det drejer sig om en række små film for Range Rovers nye luksusbil Velar SUV, en opgave, der blev vundet i pitch, fortæller Executive Producer og partner hos Frame, Thomas Bay:

- Jobbet kom igennem vores amerikanske østkyst-agent, og vi blev inviteret til at pitche på Range Rovers kampagne Mesmerizing Details, som markedsfører brandets nye Velar SUV - en ekstremt detaljeorienteret bil i sit design, specielt i interiøret.

Og som noget lidt usædvanligt gik Frame ind i pitchen med et ”færdigt arbejde”.

- Briefen var sindssyg skarpt optegnet, så vi valgte i dette tilfælde at gå all in og simpelthen levere det færdige job til pitchen. Det var et stort sats og noget, vi gør ret sjældent, men det virkede.

Tweakede i tre måneder

Om briefen fortæller Creative Director Anders Schrøder:

- Det gik ud på at visualisere forskellige indvendige og udvendige detaljer som små, filmiske loops, der både skulle være smukke og hypnotiske at se på, samtidig med at de satte fokus på bestemte detaljer i bilen.

LÆS OGSÅ: BUREAU TRYLLER FOR DESIGN-IKON

Frame udviklede i samarbejde med bureauet i USA en hel serie af små syv sekunders loops, som skulle bruges til SoMe. Men trods det ”færdige arbejde” tog det alligevel en rum tid, før kunden var helt tilfreds:

- Vi tænkte, at de umuligt kunne have rettelser, da den sad lige i skabet, men vi blev klogere - og fortsatte i tre måneder med at tweake, siger Anders Schrøder.

Har processen budt på særlige tekniske udfordringer?

- Helt overordnet var udfordringen at få interiøret til at fremstå på smukkeste vis samtidig med, at det blev vist fra en uventet vinkel eller i en uventet situation. Når man bøjer fysikkens regler, kan man let miste den stoflige fornemmelse. Det har vi arbejdet intenst med og - synes vi selv - fået løst ret godt.

Relevant til product porn

De danske motion graphics-eksperter har tidligere løst flere opgaver for bilbrands, men denne skilte sig ud.

LÆS OGSÅ: DANSKERE BAG NY JAGUAR-FILM

- Dette projekt har på flere måder været anderledes end de andre bil-projekter, vi har arbejdet på. Bl.a. ved, at det hele er makro, altså det at man er meget tæt på de forskellige objekter i stedet for at se bilen i sin helhed, som man normalt gør i bilspots, siger Thomas Bay og tilføjer:

- Det er en tendens, vi ser mere og mere, fordi virksomhederne har behov for visuelt content til Social Media-platformene: Og det ultrakorte loop-format er super relevant til product porn, som man kalder det, når man skal vise sit produkt frem på en rigtig lækker og liret måde.

Hvad betyder det for jer som bureau at levere et arbejde som dette?

- Altså, det er jo altid skønt at arbejde med tunge, top-æstetiske brands som Range Rover, Jaguar, Nike og Louis Poulsen i en design-virksomhed som vores, hvor ide altid kommer før udtryk. Det et det, vi kan på Frame - og det er netop det, der gør, at bureauerne gider shoppe i en anden tidszone.

Se Frames arbejde for Range Rover her.

Range Rover Velar - Insta campaign from Frame. on Vimeo.