- I takt med at den kommercielle kontrakt mellem virksomhed og influencer er blevet trukket frem i lyset, er influencernes troværdighed krakeleret. Det er den, de har levet af, og jeg tror, de får svært ved klare sig uden den.

Sådan siger Frederik Preisler til Berlingske.

Mensch-stifteren lægger ikke Influencer Marketing-kategorien i graven, men vurderer over for mediet, at de store influenter vil tabe terræn til mikro-influenterne. Samtidig peger han på, at bureauer har haft svært ved at "levere bevis" for ROI.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Markedsføring har tidligere omtalt en undersøgelse som Publicis Media og Verizon Media står bag, der peger på tre overordnede tendenser, der har betydning for, hvorfor Influencer Marketing fylder stadig mere i virksomhedernes marketingindsats: 

For det første baner den stigende reklamelede og brugen af ad blockere vejen for influenterne. For det andet er tilliden til, hvem vi som forbrugere stoler på, under forandring. Og for det tredje bliver influenter set som nøgleleverandører af relevant indhold på sociale medier. 

Undersøgelsen viste også, at mikro-influenter – altså influenter med mellem 1.000 og 10.000 følgere - er mere autentiske og generelt skaber et højere engagement. 

Influencer Marketing har alene inden for det seneste år fået en del dårlig omtale. Blandt andet kunne Politiken, på baggrund af en undersøgelse fra Hype Auditor, fortælle om massivt snyd med antallet af følgere blandt danske influenter. 

I august sidste år kom det desuden frem, at Forbrugerombudsmanden havde politianmeldt fire influenter for at overtræde markedsføringsloven.

Læs mere om Influencer Marketing i den kommende udgave af Markedsføring.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.