Siden 2012 har JYSK og Carat være samarbejdspartnere, og nu forlænges – og udvides - aftalen frem til udgangen af 2022. 

Det sker efter at JYSK-koncernen er gået i gang med at eksekvere på Lars Larsens sidste, men omfattende strategiske beslutning om at lægge de to forretningsenheder JYSK Nordic og Dänisches Bettenlager sammen under brand-navnet JYSK.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Marketingdirektør Michael Gade har efter sammenlægningen fået ansvaret for koncernens samlede marketingindsats i fremover 27 lande – herunder et samlet budget på to milliarder kroner.

Og han glæder sig over, at samarbejdet med Carat nu bliver både forlænget og udvidet.

- Carat har været med til at levere målbare resultater i JYSK Nordic i otte år, og jeg glæder mig over, at de nu også skal hjælpe os med at konsolidere Dänisches Bettenlager under JYSK-brandet og dermed drive både en styrket digital transformation og en forretningsmæssig vækst, siger han.

Bredere brandposition         

Dänisches Bettenlager omfatter i dag markederne Tyskland, Frankrig, Spanien, Portugal, Italien, Østrig og Schweiz, og sammenlægningen betyder, at over 2.900 butikker i alt fremover kommer til at hedde JYSK.

I første omgang tager koncernen om få uger fat på en af de store, synlige øvelser: En rebranding-proces i Østrig, hvor 87 butikker skal skifte logo og navn – plus at der skal etableres fem nye flagskibsbutikker.

Og den proces glæder Dentsu Aegis Networks nye CEO, Ulrik Petersen, sig til, at Carat skal være med til:

-  Det er en utrolig spændende opgave. Carat skal understøtte den investering og den strategiske opgave, der ligger i ”One JYSK”, så koncernen får fuld valuta for pengene - på tværs af kanaler. Og den rejse glæder vi os meget til at fortsætte sammen med dem, siger han.

Formålet med at slå de to store markedsområder - JYSK Nordic og Dänisches Bettenlager - sammen er at styrke JYSK-brandet og konsolidere hele forretningen under en bredere brandposition, siger Michael Gade. 

- Vi mener, at det giver os mulighed for at udnytte forretnings-potentialet endnu mere. Udtrykket ”Bettenlager”, altså sengelager, favner ikke den brandposition, vi gerne vil have globalt i JYSK.

Moderne omnichannel-forretning

JYSK har de seneste år været på en digital rejse, som nu fortsætter – i samarbejde med Carat, forklarer Michael Gade:

- Vi er gået fra at være en traditionel retailer, som kommunikerer på de brede medier, til at være en moderne omnichannel-forretning, der i langt højere grad kommunikerer digitalt. Det bygger vi nu videre på i endnu flere markeder, siger han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

JYSK har i dag et internationalt digitalt set-up, hvor man kommunikerer 8.000 budskaber om ugen til forskellige målgrupper – afhængig af, hvor kunderne befinder sig i kunderejsen. 

En model, der nu også rulles ud i de syv nye, store markeder. 

Men nu hvor verden er ramt af Corona - forventer I så at gennemføre de forskellige projekter som planlagt?

- Vi følger selvfølgelig meget nøje med i, hvordan situationen udvikler sig. Både i forhold til den generelle markedsføring og re-branding projektet, siger Michael Gade og tilføjer:

- Der sker meget fra dag til dag, og tingene udvikler sig jo lidt forskelligt fra land til land, men vi har forberedt os på bedst mulige måde, så vi  forventer stadig at kunne køre mere eller mindre efter planen.

Læs interview med Michael Gade om processen og udfordringerne i Østrig i det nye nummer af bladet Markedsføring.