Stjernearkitektens søn advarer nu mod, at Sydneys operahus bliver en fast reklamesøjle. Det skriver Jyllands-Posten.

- Jeg har i princippet ikke noget imod, at der projekteres billeder op på skallerne, det rører mig faktisk ikke. Men man risikerer, at det bliver kutyme, siger Jan Utzon til avisen.

- Hvis der først bliver givet én tilladelse, så vil andre også have en tilladelse, og så kører det pludselig hver aften. Det skal jo ikke ske, fortsætter han.

Det var Jan Utzons far, Jørn Utzon, der i 1957 tegnede den verdensberømte bygning, som er på listen over verdens kulturarv og som især er kendt for sine karakteristiske skaller.

Voldsom debat Down Under

I Australien har det skabt voldsom debat, at Operahuset er blevet brugt som reklamesøjle for hestevæddeløbet Everest Race.

Det skete tirsdag - trods heftig debat i dagene op til begivenheden og på trods af, at mere end tusinde mennesker var mødt op for at protestere.

Forløbet har i det hele taget været dramatisk.

Ifølge BBC afviste Louise Herron, chef for Operahuset, i sidste uge reklamen, fordi det var “upassende” at bruge den ikoniske bygning som reklamesøjle.

Men den lokale regering i delstaten New South Wales havde en anden opfattelse. Den godkendte således en revideret udgave af reklamen.

Og siden da har debatten altså haft et heftigt niveau i Australien.

Jan Utzon understreger over for Jyllands-Posten, at han har det “afslappet” med, at hestevæddeløbet fik tilladelse til at bruge bygningen i markedsføringen.