- Altså hvem skal man give en croissant og et blowjob for at få lov til at smide nogle penge efter en kjole her? Tydeligvis ikke TV 2, for det ville ikke være hverken anstrengelserne eller kulhydraterne værd.

Sådan skrev Nadia Jakobsen i denne uge i en klumme, der handler om, hvorfor medier som eksempelvis TV 2 ikke benytter samme taktik som Instagram, der har lanceret funktionen buy in app, som gør det muligt at købe produkter direkte fra appen. 

- Hver fredag i 10 uger toner Sofie Linde (X Factor-vært, red.) frem på skærmen. (…) Sofie Linde har som regel noget sjovt tøj på. Og det er der mange, der godt kan lide. De inspireres, de vil have det samme sjove tøj. Men de kender ikke mærket, eller hvor det kan købes, skrev Nadia Jakobsen.

I klummen undrer hun sig over, hvorfor TV 2 ikke drager fordel af situationen:

- Så sidder danskerne foran deres smart-TV eller med iPad’en og gør følgende: Ser den smukke Sofie på skærmen og trykker pause. Klikker på skærmen og køber kjolen. Buy on screen. Smart. Nemt. Penge ud af forbrugernes lomme og over i annoncørernes, et cut til mediet, og voilà – alle er glade. Men ingen er glade, for det findes ikke, skrev hun.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Christian Godske, der er Head of Ad Development hos TV 2, forklarer nu, at TV 2 ikke må sælge produkter som en del programindholdet. 

Men selv om det var lovligt, var det ikke sikkert, at TV 2 var gået all in på et buy on screen-format. Det har udenlandske TV-stationer heller ikke gjort, lyder det fra TV 2-chefen.

- En del af forklaringen skal nok findes i, at for langt størstedelen af seerne er TV-oplevelsen stadig i høj grad en lean back-oplevelse, og derudover er selve shopping-oplevelsen via TV endnu ikke så brugervenlig. Det kræver dels en del tastearbejde via fjernbetjeningen, men det tager også opmærksomheden fra det indhold, du er ved at se, siger Christian Godske.

LÆS OGSÅ: TV-STATIONER HAR GULDDRØMME: DETTE SKAL SIKRE FREMTIDEN 

Han understreger, at man hos TV 2 er ”store fortalere for at bruge de forskellige medier til det, de er bedst til.”

- Via TV 2s Addressable TV-løsning på TV 2 PLAY har vi faktisk mulighed for at bruge vores viden om hvilke reklamer eller hvilket indhold, en bruger har set, til at gøre reklamerne på tv2.dk eller i en af TV 2’s apps mere relevante for brugeren, siger Christian Godske.

Det betyder, forklarer han, at hvis man har set en reklame for en kjole i reklameblokken, så kan TV 2 følge op med et banner, hvorfra man som bruger kan købe produktet fra mobilen eller en tablet.

Christian Godske mener ikke, at det vil være ”en god oplevelse for seerne, hvis alle TV-reklamer blev en kamp om at fange deres øjeblikkelige opmærksomhed for at købe alt fra to liter mælk til en bil.” 

- Konsekvensen af dette har vi allerede set fra internet-reklamer, som jo i langt højere grad er bygget op med netop fokus på en form for handling - typisk et klik - og så ville der nok ikke gå lang tid, før TV-reklamerne også ville stå i skrappe farver og blinke - eller lokke med en gave, hvis man køber nu. Dermed ville vi risikere at ødelægge den gode TV-oplevelse, og det gavner hverken forbrugeren, annoncøren eller TV 2, siger Christian Godske.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.