Telefonerne kimer i disse dage lystigt på det danske adtech-selskab Adforms over 27 kontorer verden over.

I den anden ende af røret er annoncører og mediebureauer, som i kølvandet på israelsk/amerikanske Sizmeks økonomiske kollaps jager en ny platform til at hjælpe dem med at holde snor i banner-annonceringen.

- Indtil slutningen af marts var der groft sagt tre store spillere på det marked: Os, Sizmek og Google, så vi har rigtigt meget at se til i øjeblikket, lyder det fra Jakob Bak, CTO og medstifter af Adform.

Han modtog dog nyheden om, at Sizmek havde søgt om konkursbeskyttelse under de amerikanske Chapter 11-regler med blandede følelser.

- Vi kender de gutter ganske godt, og vi har kæmpet med dem om kunderne, siden vi etablerede Adform, så det stak da lidt i hjertet. Det er dog samtidig en gylden forretningsmulighed for os – især på det amerikanske marked - som vi har tænkt os at gribe, siger Jakob Bak, der stiftede Adform i 2002 sammen med to studiekammerater fra DTU: Gustav Mellentin, der i dag er CEO, og Stefan Juricic, som er CPO i adtech-selskabet.

Facebook og Google erobrer terræn

Ifølge The Drum skriver Sizmek i sin Chapter 11-ansøgning, at årsagen til kollapset især er skærpet konkurrence fra Facebook og Google, der i disse år æder større og større andele på det digitale annoncemarked. Jakob Bak forklarer:

- Sizmek har været presset det sidste års tid og har tabt adskillige store kunder til både Adform og Google. Det er rigtigt, at Facebook og Google har vokset stærkt, men Adform og resten af branchen generelt har også vækstet, så jeg mener, at det primært er andre faktorer, der er baggrunden, siger han.

Jakob Bak mener, at fremtiden tegner lys for Adform: 

- Der er jo de mange tidligere Sizmek-kunder, som giver os gode muligheder for ny forretning, og så fik vi frisk kapital i sidste uge, som er øremærket yderligere international ekspansion og udvikling af vores software og platform, siger han.

Frisk kapital

Pengene kom fra GRO Capital, der fredag offentliggjorde foretog ”en betydelig” investering i Adform, som skulle styrke selskabets egenkapital ”betragteligt”.

- Vi oplyser ikke, hvor stort et beløb, der er tale om, men vi er rigtigt godt tilfredse, og vi vil sammen med GRO Capital arbejde hårdt for at indfri vores ambition om at servicere de største annoncører, mediebureauer og medieudgivere verden over, siger Jakob Bak

Lars Dybkjær, Managing Partner hos GRO Capital, ser også en lys fremtid for den danske adtech-virksomhed:

- Vi har fulgt Adform i mange år og er meget imponerede over deres produkt og deres stærke kundebase, som omfatter nogle af de største annoncører og mediebureauer global, lyder det bl.a. fra ham i en pressemeddelelse udsendt i forbindelse med offentliggørelsen af investeringen.

Drømmer stadig om børsnotering

GRO Capitals investering kommer i kølvandet på, at Adform flere gange i 2018 måtte udskyde en planlagt børsnotering. 

Hvad gik der galt?

- Vi havde i første omgang flyttet IPO’en til efteråret på grund af at Europas nye datalov, der kom i starten af sommeren og medførte lidt usikkerhed omkring brug af cookies i annoncering. Det betød desværre, at IPO’en faldt sammen med kollapset på aktiemarkederne, hvilket var årsagen til, at vi til sidst besluttede helt at sætte planerne på pause.

Men drømmen om en børsnotering lever stadig?

- Ja, det gør den da, men lige nu koncentrerer vi os at bruge de nye midler fra Gro Capital fornuftigt og vokse forretningen yderligere efter Sizmeks betalingsstandsning, slutter Jakob Bak fra Adform.

Fakta: Kort om Adforms software

  • Adform står bag software, der ”parrer” en annoncørs bannerreklamer med potentielle kunder, som kunne tænkes at være interesseret i et givent produkt.
  • Hver gang en internetbruger besøger en hjemmeside, bliver der med det samme sendt en besked til Adforms server, som opfanger den nye annoncemulighed.
  • Informationerne bliver derefter sendt i udbud på en digital markedsplads, hvor af annoncørerne får lov til at byde på, om de vil præsentere en bannerreklame overfor den givne internetbruger.