Forbrugerrådet Tænk efterlyser politisk handling over for ”aggressive” reklamer for dyre lån.

Det oplyser forbrugerorganisationen i en pressemeddelelse.

En beregning foretaget af Forbrugerrådet Tænk på baggrund af tal fra Kantar Gallup viser, at en række af de største firmaer i gennemsnit sendte 303 reklamer i døgnet på dansk radio og TV alene sidste år. Dertil kommer en massiv og aggressiv markedsføring på nettet.

Hos Forbrugerrådet Tænk mener man, at der nu må sættes ind politisk over for den ”aggressive markedsføring, som ofte er målrettet forbrugere med økonomiske udfordringer.”

 - Vores beregning viser, hvor massiv markedsføringen er alene på radio og TV, og vi forbrugere møder efterhånden desuden lånereklamer overalt, hvor vi færdes - ud over tv og radio også på nettet og i de offentlige transportmidler, siger Anja Philip i pressemeddelelsen.

Hun fortsætter: 

- Vi ved, at astronomisk dyre lån skubber mange ud i økonomiske problemer. Derfor bør politikerne nu sætte grænser for markedsføringen, og i Forbrugerrådet Tænk ser vi gerne, at der bliver tale om et egentlig forbud mod reklamer for meget dyre lån.

Ifølge Forbrugerrådet Tænk viser en undersøgelse fra Norstat, at også et stort flertal af danskerne vil have politikerne på banen i forhold til de dyre lån. Således svarer otte ud af 10 af de adspurgte i undersøgelsen, at der bør sættes grænser for markedsføringen. 

- Vi ved, at mange forbrugere mener, at det grundlæggende ikke er i orden at låne penge ud så dyrt, som det sker i dag fra nogle lånefirmaer. Derfor er det ikke mærkeligt, at forbrugerne er trætte af, at de selv og deres venner og pårørende bliver bombarderet med reklamer for dyre lån i det offentlige rum og på nettet. Vi håber, at politikerne lytter til forbrugernes stemme i denne sag, siger Anja Philip.

2.503 respondenter har svaret på spørgsmål i undersøgelsen, der er gennemført af analysebureauet Norstat, oplyser Forbrugerrådet Tænk.

Fakta fra undersøgelsen

  • Otte procent af de adspurgte har taget kviklån eller andre lignende lån til forbrug, via nettet eller mobil
  • Cirka hver tredje af de adspurgte, der har taget et kviklån eller lignende lån, har oplevet økonomiske vanskeligheder som konsekvens af lånet
  • Godt fire ud af 10 af de adspurgte, der har taget et kviklån eller lignende lån, har fortrudt det
  • Syv ud af 10 mener ”slet ikke”, at det er rimeligt, at en låntager kan betale 16.000 kroner tilbage for et lån på 10.000 kroner i 3 måneder
  • Godt otte ud af 10 erklærer sig ”helt enig” eller ”delvist enig” i, at der er behov for at regulere markedet for kviklån og lignende lån
  • Godt otte ud af 10 mener, at der skal stilles skrappere krav til markedsføring af kviklån og lignende lån

 

Fakta: Lånevirksomheders reklamer på tv og radio

  • Forbrugerrådet Tænk har undersøgt omfanget af lånevirksomheders reklamer på tv og radio af såkaldte kviklån og online forbrugslån i Danmark på baggrund af tal fra Kantar Gallup.
  • Gennemsnitslængden på en reklame er ifølge Kantar Gallup 17,7 sekunder. Ved at dividere det faktiske antal viste reklamesekunder på tv og radio hele året med den oplyste gennemsnitslængde for en reklame, er konklusionen, at lånevirksomhederne i 2018 i gennemsnit eksponerede forbrugerne for 303 reklamer om dagen.
  • Dette omfang er beregnet for Top 10-annoncører af forbrugslån på flow-tv og -radio, hvor der indgår 16 tv-kanaler og otte radiokanaler.
  • Kantar Gallup har også kigget på en enkelt dato for én af lånevirksomhederne i 2018. På én dag havde den undersøgte virksomhed afviklet 105 reklamer på tværs af 16 tv-kanaler.

Kilde: Forbrugerrådet Tænk.