Ida Auken fremstår efter et smart markedsførings-træk mere folkelig. Og det lige op til et valg. 

Sådan lyder det fra en ekspert i politisk markedsføring, efter den radikale politiker i disse dage får opmærksomhed for et opsigtsvækkende initiativ. 

På Facebook har hun således som et modsvar til Rasmus Paludans parti, Stram Kurs, lanceret det fiktive parti ”Stram Kus”.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

I Facebook-gruppen byder Ida Auken velkommen med følgende ord:

"Velkommen til Partiet Stram Kus 

“Fred, klimakamp og knibeøvelser” er vores motto.

Alt du skal gøre for at blive medlem er at melde dig ind her, og huske at knibe hver gang nogen nævner RP. 

Ps. Når du har knebet 50 gange, så lover vi dig, at du er så stram, at du har fortjent at fejre det med en kage.

Pps. Husk at invitere dine venner - vi skal have strammet Danmark meget mere op og dette er den perfekte måde at huske sine knibeøvelser på. Både kvinder og mænd."

Siden ovenstående ramte det sociale medie 5. maj, har initiativet fået stor opmærksomhed. Tirsdag middag havde mere end 50.000 brugere således meldt sig ind i Facebook-gruppen.

LÆS OGSÅ: REKLAMEBUREAUER SPILLER MINDRE ROLLER I VALGKAMPEN

Ifølge Robert Ormrod, der er lektor på Aarhus Universitet og som forsker i politisk kommunikation og markedsføring, har Ida Auken på få dage opnået en del, som hun nu og senere kan nyde godt af. 

Han forklarer blandt andet, at ”effekten har nogle klare tråde til politisk markedsføring i praksis,” ligesom han mener, at Facebook er den ”ideelle” platform, da vi på det sociale medie ”tillader en mere ‘tongue in cheek’-tilgang.”

- Rasmus Paludan kommer nok til at være meget fremtrædende i debatterne under valgkampen, da han er opstillingsberettiget, og hver gang han nævnes, tænker man også på Ida Auken som modsætning, siger han og fortsætter: 

- Ida Auken taler til sit demografiske segment, og rammer dermed nogle ‘swing voters’, som kunne overveje at stemme på hende personligt. Det gør hende mere folkelig på et tidspunkt, hvor politikere kan fremstå fjerne.

Robert Ormrod bemærker også, at Ida Aukens parti ikke bliver nævnt:

- Det sætter fokus på hende som offentlig person i stedet for De Radikale, og det betyder, at folk tænker mere på det sjove og mindre på det politiske, siger han.

Markedsføring har forsøgt at få en kommentar fra Ida Auken.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.