Skal marketing, PR og kommunikation varetages af eksterne konsulenter, eller skal kompetencerne ligge inhouse? Det har man nu et anderledes svar på hos den østjyske energikoncern NRGi

Fra kun at være supportfunktion for koncernens overordnede kommunikation skal den ”gamle” kommunikationsafdeling nu i stedet efterligne arbejdsgangene fra et bureau.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Og levere strategisk rådgivning og content-produktion til NRGis forskellige brands Elsalg, EL:CON, EBAS, Kuben Management, KONSTANT og NRGi Renewables.

Samtidig har man udvalgt fire faste, eksterne samarbejdspartnere i form af Campfire, Novicell, Wavemaker og Help PR.

- NRGi Kommunikation skal være forretningernes kommunikationscentral med one point of contact, der hjælper med at eksekvere forretningernes kommunikationsstrategier, samtidig med, at der bygges bro mellem forretningerne, siger kommunikationschef i NRGi, Simon Karsø, der står bag ændringen.

Fire ny bureaupartnere

Kommunikationschefen erkender dog, at man ikke kan alting selv, så samtidig med etableringen af en ny, intern tilgang har man indgået samarbejde med fire bureauer.

Det drejer sig om reklamebureauet Campfire, det digitale konsulenthus Novicell, mediebureauet Wavemaker samt Help PR & Kommunikation, der hver for sig skal hjælpe med bl.a. PR, content produktion, annoncering og kampagnehåndtering. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Jeg tror på, at man har langt mere agilitet og et nuanceret take på opgaverne, hvis man kombinerer dygtige rådgivere og eksperter inhouse med eksterne konsulenter og bureauer, siger Simon Karsøe ot tilføjer:

- På den måde undgår vi navlepilleri, hvor kommunikationen bliver for indspist. Samtidig er det vigtigt, at man har medarbejdere, der kender og forstår forretningerne og er en del af kulturen. 

Og NRGi har såmænd allerede høstet frugter af den nye måde at arbejde på:

Således blev det f.eks. til en bronzemedalje til forretningen EBAS ved Danish Digital Award, hvor EBAS og NRGi modtog prisen i kategorien ”customer experience” for lanceringskampagnen for den visuelle tilstandsrapport - en digitalisering af den traditionelle tilstandsrapport.