De senere års debat i USA om transparens omkring mediekøbet er gået ind i en ny og sprængfarlig fase. Det amerikanske forbundspoliti, FBI, er nemlig gået i gang med en kriminel efterforskning i forhold til medieindkøb.

Det fortæller flere amerikanske medier.

Ifølge AdAge har FBI kontaktet en juridisk partner til den amerikanske annoncørforening, Association of National Advertisers (ANA) der har alle de store annoncører som medlemmer, med henblik på samarbejde med foreningen og dens medlemmer om, hvad der bliver kaldt "a criminal investigation into media buying practices".

Wall Street Journal er den første avis, som har omtalt FBIs interesse, og denne avis nævnte, at Havas er en af dem, der er under granskning.

ANA har besluttet ikke at ville spille en koordinerende rolle, men har lagt det op til medlemmerne hver for sig at tage stilling til, om de vil samarbejde. Herudover stiller ANA foreningens juridiske rådgiver, Reed Smith LLP, til rådighed for gode råd i samarbejde med medlemmernes egne juridiske rådgiver.

ANA stod selv for en omfattende rapport om transparens i mediekøbet, der blev udarbejdet af konsulent-firmaet, K2 Intelligence, og udgivet i 2016. Denne rapport listede en lang række mistænkelige forhold.

Transparens-diskussionen har siden flyttet sig ud til andre lande. I Danmark præsenterede Dansk Annoncørforening for et år siden en analyse blandt deres medlemmer omkring transparens.

Det er den digitale udvikling, der er i centrum i diskussionen, fordi det har udviklet sig til at være et meget komplekst og uoverskueligt område sammenlignet med det mere traditionelle mediekøb af f.eks. tv.