Et af de vigtigste elementer i den digitale transformation, som FOSS er i gang med, er en helt ny tilgang til at fortolke de mange data, som virksomheden har og stadig genererer. 

I en pressemeddelelse siger Foss’ Troels Rygaard, der er VP Global Marketing:  

- Vi er i gang med at nytænke processer og organisation, så vi kan udnytte de værdifulde indsigter, der findes i vores data. Salg- og marketing skal ikke længere indsamle til egen skrivebordsskuffe. Vi skal bruge data til at skabe dybere forståelse på tværs af kunderejsen, så kunderne får en koordineret og relevant oplevelse på hele turen. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Troels Rygaard tror, at en ny tilgang til kundesegmentering kan udfordre vanetænkningen, hvor branche, virksomhedsstørrelse, tidligere køb og beslutningstagerniveau er de gængse parametre. 

Så nu graver FOSS sammen med Klausen + Partners et - og måske flere - spadestik dybere, lyder det.

- Vores erfaring er, at en mere formålsdrevet tilgang til analyse af virksomhedens salgs- og kundedata giver nogle helt nye vinkler på segmentering og salgspotentialet, siger Dorte Kryger, Account Director hos Klausen & Partners, i meddelelsen. 

Hun har stået for den dataanalyse, der ligger til grund for en ny kampagnestrategi hos FOSS. 

Konsekvensen er, at man er på vej væk fra kampagnetankegangen og interesserer sig meget mere for kunderejsen, og for koordinerede kommercielle initiativer på tværs af marketing, salg og service.  

Det oplyses, at dataanalytikerne hos Klausen + Partners blandt andet har brugt salgshistorik, eksisterende set-up, udskiftningsfrekvens og serviceforløb til at skabe brugbare indsigter om kunderne.

- Dataanalysen har givet os en række clusters at arbejde med på tværs af de traditionelle siloer. På den måde kan vi reducere spild i marketingindsatsen, optimere timing i forhold til gensalg og udpege de mest profitable kunder for både nysalg og mersalg, siger Troels Rygaard i pressemeddelelsen.

Klausen + Partners har i det seneste år brugt dataanalyse som grundlag for Account Based Marketing. 

- Vi glemmer nogle gange, at det vi laver, er Account Based Marketing. Det skyldes nok, at 1 til 1-tankengangen og inddragelse af salg, ligger så dybt i vores DNA. Dataanalyse har bare gjort mulighederne endnu større, siger Dorte Kryger.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.