Det danske motion design-hus Frame.dk har gennem de senere år skabt bemærkelsesværdige og prisvindende film for store brands som Jaguar, Nike, Carlsberg, TV 3, Al Jazeera og Louis Poulsen og så sent som sidste efterår også for den amerikanske kabel-tv-gigant FX Networks.

Men på det seneste har film-eksperterne hos Frame været optaget af modebranchen. Nærmere bestemt det danske streetwear-brand Le Fix, som man netop har skabt en ny og anderledes film for: Som promotion for brandets efterårs- og vinter-kollektion.

Filmen er blevet til på opfordring fra Frame selv, der pitchede en idé til Le Fix.

- Vi har længe gerne villet lave mere fashion. Det er et progressivt og energisk felt, og tæt på interiør design, som vi allerede arbejder en del med, siger Anders Schrøder, der er Creative Director hos Frame, og som har været den kreativt ansvarlige for Le Fix-filmen.

- Så vi besluttede os for at kontakte dem direkte med henblik på at lave et fælles projekt, tilføjer han.

2+2 skulle give mere end 4

På spørgsmålet om, hvorfor det lige var Le Fix, de tog fat i, siger Anders Schrøder:

- Vi elsker deres fandenivoldske brand og har længe talt om, at det kunne være spændende at arbejde sammen med dem. Vi er vilde med, at deres kollektioner altid er ultra-konceptuelle og altid bevæger sig på kanten. Så vi forestillede os, hvordan vi kunne tage disse koncepter over i et motion design-univers.

Han tilføjer, at man fra starten var enige om, at projektet skulle være ”synergistisk” – altså bestå af flere forskellige elementer, som tilsammen skulle levere mere end 2+2 er 4:

- Ideen var, at vi skulle have totalt frie tøjler til at gå visuelt amok, men at det naturligvis samtidigt skulle passe præcist ind i deres eksisterende brand.

Og med udgangspunkt i den lidt bizarre brief - I gave you my key and you broke it. Whatever. – og det faktum, at et motiv af netop en ødelagt nøgle går igen gennem hele AW18-kollektionen, gav Frame kreativiteten frit løb.

Skønhed på begge sider

Anders Schrøder sætter ord på det med nøglen:

- Den symboliserer det at give folk full access til dit liv, hvorefter de på den ene eller den anden måde ødelægger det for dig. Whatever er indstillingen, der får dig til bare at trække på skuldrene, og som gør det muligt bare at komme hurtigt videre, siger han og tilføjer:

- Udtrykket i kollektionen er bygget op omkring kaos og orden, optur og nedtur - og hvordan der findes skønhed på begge sider.

Når man ser filmen, tænker man uvilkårligt, at der er fejl i den – men det er med vilje?

- Det skyldes, at det visuelle udtryk benytter sig af glitches, altså noget der ligner en slags udfald og fejl i signalet. Det er en fin metafor på noget, der er gået i stykker, men som samtidig har en vis indbygget skønhed, forklarer Anders Schrøder om teknikken i filmen:

- Vi har undervejs udforsket flere forskellige teknikker for at kunne skabe, og ikke mindst kontrollere, disse udfald eller digitale ”fejl”, siger han.

Bevarer og forstærker optiske fejl

Frame-folkene har også 3D scannet modeller, altså den menneskelige fotomodel af slagsen.

- Det foregår ved at man skyder en masse billeder fra alle tænkelige vinkler, som man så lægger ind i noget snedigt software, der - efter en del justering - skaber en virtuel model, vi kan arbejde videre med i 3D., siger Anders Schrøder og tilføjer:

- Normalt luger man også alle de optiske fejl ud, når man 3D scanner, men her valgte vi at beholde og forstærke dem som netop metaforen på den ødelagte nøgle.

Se Le Fix-filmen her.

Le Fix from Frame. on Vimeo.